معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک:

پیشگیری از مسمومیت‌ها، از اولویت‌های معاونت غذا و دارو است

۳۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۲۶۸۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۹۷
معاون غذا و دارو اراک اعلام کرد: به منظور اطلاع رسانی عمومی و آگاهی اقشار مختلف مردم استان در خصوص پیشگیری از مسمومیت ها، معاونت غذا و دارو اقدام به آموزش به عموم ، مصاحبه رادیویی و نصب بیلبورد اطلاع رسانی کرد. گفتنی است که هفته مسمومیت ها هر ساله در هفته اول آبان ماه در کشور برگزار می گردد.
پیشگیری از مسمومیت‌ها، از اولویت‌های معاونت غذا و دارو است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این خصوص گفت: هفته پیشگیری ارز مسمومیت ها در همه گیری کرونا با محوریت شعار با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم"، آغاز شده و امسال بیشترین توجه سازمان تاکید بر پیشگیری مسمومیت ناشی از دارو ، مواد ضدعفونی کننده  و الکل است.

دکتر علیمرادیان بر اطلاع رسانی مناسب و آگاهی دادن به اقشار مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از مواردی که منجر به دسترسی آسان و بهینه در خصوص اطلاعات دارویی (نحوه مصرف صحیح دارو) می گردد، تماس با مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با خط تلفن 190 است و این خط در تمام ایام کاری و روزهای تعطیل در شیفت صبح  و عصر( روزهای تعطیل و عصر موبایل ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵) آماده پاسخگویی در این خصوص و کسب اطلاعات در خدمت شهروندان استان مرکزی  است.

وی هشدار داد: کودکان و اطفال یکی از گروه های  اصلی در معرض خطر مسمومیت های دارویی_غیر دارویی می باشند، خواستار توجه بیشتر والدین در نگهداری صحیح دارو در کمد های قفل شده و  دور از دسترس کودکان شد.

وی بر توجه جدی والدینی که بیمارشان شربت متادون مصرف می کنند تأکید کرد و گفت:  این دارو باید در ظروف مخصوص درب دار غیر از شیشه ها و بطری های آب معدنی در مکان امن (کمد قفل شده) و غیر از یخچال نگهداری شود.

دکتر علیمرادیان در خصوص مسمومیت با قرص برنج که متاسفانه هر ساله باعث مسمومیت عده ای از هموطنان عزیز می شود اعلام نمود: قرص برنج به عنوان یک کالای قاچاق بوده و مسمومیت با این قرص هم به شکل خوراکی وهم به شکل استنشاقی و بخارات گاز حاصل قرص رخ می دهد.به همین دلیل عرضه آن توسط فروشندگان سموم کشاورزی و عطاری ممنوع بوده و مجازات دارد.

این مقام مسئول در خصوص مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها و داروهای کورتیکو استرویید به خصوص سوء مصرف برخی از داروها نظیر داروهای اعصاب روان، اشتها آور̨ لاغری، مکمل های غیر مجاز در بین جوانان و ورزشکاران، گفت: مصرف این اقلام به بهانه چاقی و لاغری و بدنسازی در بین افراد شیوع پیدا کرده است همچنین مصرف ترامادول، قرص اکستازی، داروهای آندروژن (داروهای هورمونی کورتونی) دارای عوارض جدی نظیر تشنج منجر به مرگ، فشار خون، دیابت، مشکلات جنسی، مشکلات کلیوی و کبدی است.

دکترعلیمرادیان به جوانان و ورزشکاران توصیه کرد: مصرف داروها فقط با تجویز پزشک و مصرف مکمل های بدنسازی(ورزشی) فقط با تجویز پزشک یا مشاور تغذیه و تهیه آن ها فقط از طریق مرکز مجاز یعنی  داروخانه انجام گیرد.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: پیشگیری از مسمومیت‌ها معاونت غذا و دارو اراک دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :