بایدها و نبایدها در استفاده از وسایل گرمایشی

۳۳ نکته برای فرار از مرگ خاموش

۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۱ کد : ۱۲۸۴۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸۶۸
۳۳ نکته برای فرار از مرگ خاموش

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،
۱- اگر داخل منزل در فضای بسته از وسایل گرمایشی مانند بخاری ، آبگرمکن، شومینه که با سوخت فسیلی (گاز،نفت،گازوئیل) و یا چوب عمل می کنند استفاده می کنید، خود و خانواده را در معرض خطر مرگ خاموش قرار داده اید . مگر آنکه تمهیدات ایمنی و استاندارد را انجام دهید .

2- به هنگام خرید و یا اجاره منزل ، ابتدا باید ایمنی دودکش های آن را با کمک متخصصین بررسی و همچنین در صورت عبور دودکش موتورخانه و واحدهای دیگر از داخل دیوارهای منزل مسکونی شما ، منزل خود را با نصب هشدار دهنده مونوکسید کربن تایید شده، ایمن نمائید.

3- هر نوع وسیله گرمایشی با سوخت فسیلی (گاز،نفت،گازوئیل و...) باید سالیانه مورد سرویس کامل قرار گیرد .

4- نقص فنی دودکش ها، عامل اساسی مسمومیت ها و مرگ و میرهای ناشی از گاز مونوکسیدکربن هستند و سالیانه باید توسط افراد متخصص مورد بازبینی ،سرویس و نظافت قرار گیرند. 

5- استفاده مشترک چند وسیله گرمایشی از یک دودکش خطرناک است.

6- ارتفاع کل یک دودکش هرگز نباید از ۳ متر کمتر باشد.

7- افزایش طول افقی دودکش، احتمال خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را افزایش می دهد. مقدار مجاز آن را با توجه به قدرت گرمایشی و قطر لوله دودکش ، از افراد متخصص جویا شوید . 

8- هرگز از لوله های انعطاف پذیر (آکاردئونی)برای هیچ نوع دودکشی استفاده نکنید .

9- هرگز از لوله های فرسوده و یا آسیب دیده برای دودکش استفاده نکنید . 

10- قطعات لوله های دودکش باید کاملا به صورت دودبند و محکم به هم متصل شوند . هرگونه ضعف در اتصال آنها ، جان شما و عزیزانتان را در خطر مرگ حتمی قرار می دهد .

11- شیب لوله های دودکش در هیچ نقطه ای نباید به سمت پائین باشد .

12- حداقل ارتفاع لوله دودکش از سطح پشت بام یک متر می باشد .

13- نصب دودکش در فاصله کمتر از ۳ متری کولر و دستگاه های تهویه ممنوع است .

14- نصب دودکش در پشت بام در فاصله کمتر از ۳ متری دیوارهای جان پناه اطراف بام ، ممنوع است .

15- عبور دادن لوله های دودکش از داخل سقف کاذب حمام و دیگر فضاها ممنوع است.

16-  از درز انقطاع ساختمان ها هرگز به عنوان دودکش استفاده نکنید.

سر درد، سرگیجه ، سیاهی رفتن چشم و حالت تهوع از علایم گاز گرفتگی است. اگر بعد از خارج شدن از منزل این علایم از بین رفت و یا در منزل چند نفر دچار این علایم شدند به احتمال زیاد مرگ خاموش در کمین شما است .

17- همیشه احتمال خرابی و نقص فنی دودکش ها و دستگاه های گرمایشی وجود دارد  استفاده از دستگاه های هشدار دهنده مونوکسیدکربن تایید شده ضامن سلامتی و حفظ جان ما ، در اینگونه مواقع است .

18- استفاده از دستگاه های هشدار دهنده مونوکسیدکربن در منازلی که از وسایل گرمایشی با سوخت فسیلی (نفت،گاز،گازوئل و یا چوب ) استفاده می شود الزامی است .

19- هرگز از اجاق گاز ،گاز پیک نیک و یا دستگاه های دست ساز برای گرمایش در فضای بسته استفاده نکنید .

20- استفاده از بخاری های بدون دودکش در اماکن مسکونی و اقامتی بسیار خطرناک است .

21- شعله وسایل گرمایشی همیشه باید به رنگ آبی باشد . رنگ زرد شعله باید به کمک متخصصین به رنگ آبی تبدیل شود . باید توجه داشت که آبی بودن شعله نیز همواره به معنی کارکرد صحیح دودکش نیز نبوده و در کنار آن باید دمای دودکش نیز بررسی شود.

22- دودکش بخاری در زمان استفاده حتما باید داغ باشد ، سردی دودکش نشانه انتشار گاز مونوکسیدکربن در فضای داخل منزل بوده و وقوع حادثه مرگ خاموش حتمی است . آن را جدی بگیرید .

23- استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی خطرناک است. به هیچ عنوان آن را به هنگام خوابیدن روشن نگذارید.

24- استفاده از آبگرمکن و پکیج های حرارتی در رختکن حمام و حمام اکیداً ممنوع است .

25- به کارگیری آبگرمکن های دیواری در فضاهای بسته بدون ایجاد دریچه تهویه هوای دائماً باز، مجاز نمی باشد.

26- قراردادن دودکش بخاری ها در داخل آب هیچگونه کمکی به کاهش آلودگی فضا به گاز مونوکسید کربن نکرده و مرگ خاموش را در پی دارد .

27- دودکش های واقع در خارج ساختمان باید حتماً عایق بندی شوند تا در سرمای زمستان باعث سرد شدن محصولات احتراق و پس زدن آنها به داخل واحد مسکونی و گاز گرفتگی نشود. 

28- از استفاده طولانی مدت و همزمان چند وسیله گاز سوز در منزل پرهیز کنید مگر آنکه از تهویه و جریان مناسب هوا مطمئن باشید .

29- هنگام خرید وسایل حرارتی به نشان استاندارد توجه کنید.

30- نصب کلاهک H در انتهای دودکش الزامی است .

31- سر درد، سرگیجه ، سیاهی رفتن چشم و حالت تهوع از علایم گاز گرفتگی است. اگر بعد از خارج شدن از منزل این علایم از بین رفت و یا در منزل چند نفر دچار این علایم شدند به احتمال زیاد مرگ خاموش در کمین شما است .

32- باز بودن دریچه کولر در بعضی شرایط می تواند عامل تشدید گاز گرفتگی شود، بنابراین برای تهویه مناسب صرفاً از دریچه های همیشه باز در دیواره اتاق ها و سالن ها بهره بگیرید.

33- هنگام خوابیدن فاصله خود را تا بخاری یا منابع حرارتی با سوخت فسیلی (گاز،نفت،گازوئیل) حفظ کنید. این فاصله کمتر از ۵/۱ متر نباید باشد.

کلید واژه ها: فرار از مرگ خاموش


( ۳۸ )

نظر شما :