معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

آموزش و فرهنگ سازی شرط مصرف صحیح دارو در دوران شیوع کرونا

۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۱ کد : ۱۳۰۱۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۴۶
دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک با انتقاد از مصرف خودسرانه دارو دردوران شیوع کرونا گفت: خود درمانی نه تنها نتیجه مثبتی در درمان بیماری ها و کووید_۱۹ ندارد، بلکه عوارض غیرقابل جبرانی برای فرد به همراه دارد که با آموزش و فرهنگ‌‌سازی می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.
آموزش و فرهنگ سازی شرط مصرف صحیح دارو در دوران شیوع کرونا

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکترعباس علیمرایان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی افزود: خود درمانی از شایع‌ترین رفتارهای مردم در مواجهه با بیماری و کووید_19 است.

علیمرادیان با اشاره به اینکه مراجعه به پزشک تنها اقدام منطقی برای درمان بیماری است گفت: خود درمانی و مصرف خود سرانه دارو منجر به عوارضی می شود که زیان های جبران ناپذیری به بیمار و خانواده وی تحمیل می نماید.
وی درادامه به مواردی از عوارض خود درمانی اشاره نمود: مرگ بیمار به دلیل عوارض دارویی یا تشدید بیماری اولیه، بروز بیماری جدید به دلیل عوارض جانبی داروی مصرف شده یا تاخیر در درمان بیماری اولیه، مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها، تحمیل هزینه به بیمار به دلیل بروز بیماری جدید و تشدید بیماری اولیه.

وی تاکید کرد: مهم ترین و اساسی‌ترین اقدام درمانی ازسوی بیمار؛ مصرف صحیح دارو است، این به معنی مصرف به موقع، به اندازه و تکمیل دوره تعیین شده ازسوی پزشک است.به طورحتم مصرف نادرست دارو، پیامدهای ناگواری به همراه دارد.

عضوهئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه با وجود تلاش‌ها برای رفع معضل خوددرمانی، این مسئله زنگ خطر و تهدیدی در همه جوامع بشری به ویژه کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته است، اظهار داشت: خوددرمانی به دلایل بسیاری در جوامع رواج دارد به ویژه در بیماری  که مهم ترین انها کمبود آموزش‌های لازم درخصوص عوارض استفاده خودسرانه از دارو و فقر فرهنگی است

کلید واژه ها: مصرف صحیح دارو معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :