مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها در ایام کرونا

۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۴ کد : ۱۳۳۱۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۹۱
معاون غذا و دارو اراک، نسبت به عواقب و عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها به خصوص در روزهای کرونایی مصادف با هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها، نکاتی را متذکر شد.
مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها در ایام کرونا

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان، معاون غذا و دارو، با اشاره به آغاز هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها که از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه ۹۹ با شعار 《 اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال》 نامگذاری شده است، در مورد عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها، موضوعاتی را مطرح کرد. 

وی با اشاره به آغاز هفته آنتی بیوتیک ها مصادف با بیست وهشتم آبان تا چهارم آذر ۹۹، گفت: اواخر آبان ماه، به  مصرف بی رویه آنتی بیوتیک اختصاص دارد. امسال از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه ۹۹بعنوان هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها نامگذاری شده است.
 
وی افزود: هدف از برگزاری هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی میکروبیال می باشد.  

دکتر علیمرادیان با عنوان این مطلب که حال و هوای پاییز به گونه ای است که به دلیل ناپایداری هوا و سرد و گرمی پیاپی و تغییر پوشش موجبات بروز سرماخوردگی را بیشتر فراهم می کند، افزود: پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، اقدام مهمی برای حفظ سلامت در فصل پاییز است. 
وی گفت: عده ای از مردم خودسرانه دارو مصرف می کنند، غافل از اینکه مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها باعث قوی شدن باکتری ها شده و داروهایی که در مقابل این باکتری ها موثرند اثر خود را از دست می دهند.

معاون غذا و دارو تاکید کرد: کامل شدن دوره درمان آنتی بیوتیکی، از مقاوم شدن میکروب ها جلوگیری می نمایید.

وی با اشاره به شیوع بالای مصرف آنتی بیوتیک ها، افزود: خود درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری‌های مقاوم به حساب می آید، چرا که نه ‌تنها درمان درست انجام نمی‌گیرد، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم هم در میانه مسیر درمان وجود دارد. 

علیمرادیان ادامه داد: این روزها واقعا مسموم شدن خطرناک است. تخت های بیمارستانی‌ در اشغال بیماران کرونایی است.
 
وی درباره افزایش آمار مصرف دارو با توجه به شیوع کرونا، گفت: یکی از مواردی که موجبات مسمومیت را فراهم می‌کند، استفاده نادرست از دارو است. دارو یک شمشیر دو لبه است و همانطور که می تواند خوب باشد، می تواند مسموم کننده هم باشد و حتی منجر به مرگ شود.

دکتر علیمرادیان خاطر نشان کرد: در دوران کرونا به این دلیل که واهمه‌ای از خروج از خانه و مراجعه به مراکز درمانی وجود دارد، مصرف خودسرانه دارو به خصوص داروهایی که از قبل در خانه مانده است، افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان از همشهریان خواست که در صورت مبتلا شدن به کرونا، آنفولانزا و یا سرما خوردگی حتما به پزشک و یا داروساز مراجعه نمایند و از مصرف خودسرانه دارو و آنتی بیوتیک خوداری  و پرهیز کنند.

کلید واژه ها: مصرف بی رویه و خودسرانه هفته آنتی بیوتیک ها کرونا


( ۵ )

نظر شما :