توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی

۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۲ کد : ۱۳۴۶۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۸۳
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک از توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی در هفته جاری در استان مرکزی خبر داد.
توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان گفت: تحریم ها و دیگر مشکلات، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده و در مقاطعی این وقفه باعث کمبود برخی داروها نظیر انسولین قلمی در بازار می شود.
وی به بیماران توصیه کرد: با مشورت پزشک خود بجای انسولین قلمی از ویال انسولین رگولار و NPH که هیچ تفاوتی با انسولین پن (قلمی) ندارند و به وفور در بازار یافت می شود، استفاده کنند.
وی تاکید کرد: دلیل این کمبود مشکلات ناشی از تامین ارز و انتقال آن به شرکت های خارجی طرف قرارداد به‌ دلیل تحریم های ضد انسانی دشمنان ملت ایران است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: ورود دارو به کشور با ارز نیمایی انجام شده، اما فروش آن طبق قیمت مصوب دولتی می باشد که به دلیل این تفاوت قیمت و برای جلوگیری از قاچاق دارو از داخل به خارج از کشور، از سال گذشته تمهیداتی توسط سازمان غذا و دارو کشور اندیشیده شده و از زمان اجرای آن تاکنون، از قاچاق و خروج مقدار زیادی انسولین جلوگیری شده است.
دکتر علیمرادیان افزود: با انتقال انسولین از شرکت های توزیع کننده، مسئولیت توزیع به دوش داروخانه ها و بیمارستان ها می باشد.
وی ضمن اشاره به این موضوع که انسولین های قلمی، دارای کدهای رهگیری بوده و این کدها قبل از مصرف و تزریق ابتدا باید در سیستم ثبت گردند، تصریح کرد: انسولین های قلمی با نام بیمار و ارائه کدملی و نیز با در نظر گرفتن سهمیه هر بیمار بر اساس دستور پزشک به هر بیمار تحویل داده می شوند.
وی گفت: انواع قلم های این دارو تاپایان سال آینده در داخل کشور تولید و نیاز به واردات در این حوزه، برطرف خواهد شد.
دکتر علیمرادیان به مردم و بیماران دیابتی توصیه کرد به هیچ وجه انسولین را از بازار سیاه و بازار آزاد تهیه نکنند، چرا که اطمینانی از تقلبی با اصل بودن آن نیست و ممکن است با استفاده و تزریق آن جان و سلامتی افراد به خطر بیافتد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: تهیه انسولین تنها باید از مراکز معتبر صورت بگیرد و اگر فردی دچار مشکل شد و یا مورد تخلفی را مشاهده و قصد گزارش آن را داشت می تواند با شماره ۱۹۰ در ساعات اداری و ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵ در ساعات غیر اداری تماس گرفته و یا به صورت حضوری به معاونت غذا و دارو مراجعه کند.


کلید واژه ها: توزیع سهمیه جدید انسولین قلمی


( ۲ )

نظر شما :