معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

تخلفات عطاری های بدون مجوز تا حد فروش اقلام مخدر

۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۹ کد : ۱۳۵۰۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۵۷
تخلفات برخی عطاری ها در عرضه و فروش برخی اقلام دارویی و...، هر روز بیشتر نمایان می شود. تا جایی که موادمخدر هم از درون عطاری های بدون مجوز صنفی، کشف می شود.
تخلفات عطاری های بدون مجوز تا حد فروش اقلام مخدر

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،  دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو در حاشیه جلسه کمیسیون شیوه نامه مبارزه با کالاهای قاچاق سلامت محورگفت: مردم ما از سالیان دور برای درمان سنتی بیماری ها سراغ عطاری ها می روند، اما همین اعتماد شاید نادرست، باعث شده که امروزه شاهد عرضه محصولاتی در برخی عطاری ها باشیم که هیچ توجیه علمی ندارند.

وی افزود: یکی از مشکلات پیش روی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای ساماندهی صنف عطاری‌ها، این است که صدور مجوز فعالیت این صنف خارج از حیطه وظایف وزارت بهداشت است. در حالی که محصولاتی در این مغازه‌ها عرضه می‌شود که می‌تواند سلامت مردم را به شدت تهدید کند. از همین رو، چالش ساماندهی عطاری‌ها همچنان پابرجاست، تا جایی که بعضاً گزارش‌هایی از بازرسی های مشترک ارائه می‌شود که نشان از تخلف آشکار عطاری‌ها در عرضه محصولاتی دارد که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: متاسفانه تخلفات در برخی عطاری ها به اندازه ای مشهود و نگران کننده است که اگر اقدام ضرب العجلی در برخورد با این تخلفات صورت نگیرد، می تواند سلامت شهروندان را تا حد مرگ تهدید کند. زیرا، محصولات و فرآورده هایی در این قییل مکان ها عرضه می شود که به هیچ وجه در حیطه کاری این صنف نبوده و تنها به صرف کسب درآمد بیشتر، این قبیل محصولات و فرآورده های ممنوعه را عرضه می کنند

معاون غذا و دارو اراک تشریح کرد: یکی از مشکلات وزارت بهداشت در برخورد با عطاری ها، صدور مجوز آنها است که در اختیار وزارت بهداشت نبوده و در نتیجه روند نظارت بر این قبیل محل های عرضه محصولات سلامت محور، با مشکل همراه شده است. البته تیم های نظارتی و بازرسی وزارت بهداشت، از اختیارات خود برای برخورد با تخلفات در عطاری ها استفاده می کنند. اما، آنچه مسلم است اینکه اهرم های قانونی برای جلوگیری از عرضه فرآورده های ممنوعه در عطاری ها، چندان قوی نیست که همچنان شاهد بروز انواع تخلفات در برخی از این قبیل مکان ها هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک از مردم خواست که برای تامین هر نوع دارویی به داروخانه های مجاز مراجعه کنند و بیان داشت: بحث مهم در این حوزه، آگاهی و فرهنگ سازی مردم است. مردم باید بدانند جای دارو در داروخانه است و تجویز آن نیز با افراد ذیصلاحی است که پزشک مشاور آنها است. مردم نباید به آرایشگاه ها، کلوپ ها، باشگاه ها و عطاری ها برای ترکیبات دارویی پناه ببرند. حتی ممکن است عطاری ها بگویند، این کپسول را در اختیار دارم ولی از مواد شیمیایی ساخته نشده است، ولی باید بدانند اینگونه نیست.

کلید واژه ها: تخلفات عطاری ها معاون غذا و دارو اراک


( ۶ )

نظر شما :