مصرف خودسرانه دارو به مانند لبه تیز شمشیر

۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۵ کد : ۱۳۵۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۶۵
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک دارو را به یک شمشیر تیز دو لبه تشبیه کرد و گفت: مصرف دارو هم می تواند باعث بهبودی و هم باعث جراحت و برداشتن زخمی عمیق شود.
مصرف خودسرانه دارو به مانند لبه تیز شمشیر

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان افزود: دارو یک شمشیر دو لبه است و همانطور که می تواند خوب و موثر باشد، می تواند مسموم کننده بوده و حتی منجر به مرگ شود.
وی اظهار داشت:  در دوران بحران کرونا به دلیل واهمه‌ و ترس هموطنان از خروج از منزل و مراجعه به مراکز درمانی، مصرف خودسرانه دارو به ویژه داروهایی که پیش از شیوع این بیماری در خانه موجود بوده است، افزایش پیدا کرده که مصرف خودسرانه آن می تواند خطرناک باشد.
وی تاکید کرد: مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها باعث قوی شدن باکتری ها شده و داروهایی که در مقابل این باکتری ها کارآیی دارند، اثر خود را از دست می دهند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: خود درمانی یکی از عوامل مهم در ایجاد و ظهور باکتری‌های مقاوم به حساب می آید، چرا که نه ‌تنها درمان درست و کامل انجام نمی‌گیرد، بلکه امکان ظهور باکتری مقاوم نیز در میانه مسیر درمان وجود دارد. 
وی همچنین افزود: در صورت مبتلا شدن به کرونا، آنفولانزا و یا سرماخوردگی حتما به پزشک و یا داروساز مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه دارو و آنتی بیوتیک خوداری و پرهیز کنید.
دکتر علیمرادیان در پایان به هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها با شعار اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی بیوتیک می باشد. 
گفتنی است از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه ۹۹ هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک ها نامگذاری شده است.

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه داروها دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :