رعایت الگوی غذایی سالم گامی در تحقق پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن و غیرواگیر

۰۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶ کد : ۱۴۱۷۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۱۹
مدیر اداره نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو اراک، بر نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر اشاره کرد و گفت: داشتن الگوی غذایی سالم در طول زندگی از کودکی تا سالمندی راهکاری ساده و ارزان در پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن و غیرواگیر است که با آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح می‌توان به آن دست یافت.
رعایت الگوی غذایی سالم گامی در تحقق پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن و غیرواگیر

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراکف دکتر رضا تاجیک مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو  بر پیشگیری از اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های انجام شده در عرصه بهداشت موجب ارتقای سطح بهداشت عمومی، کنترل بیماری‌های عفونی و مرگ و میر ناشی از آن‌ها شده است، با این وجود تغییر شیوه زندگی و حرکت به سمت سبک زندگی صنعتی با کاهش فعالیت بدنی، زیاده روی در مصرف مواد غذایی ویا مصرف نادرست مواد غذایی، فشارهای روحی و روانی و ... سبب افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر شده است.
کشورهای توسعه یافته با برنامه های فراگیر و طرح های بلندمدت تا حدود زیادی این موضوع را مدیریت کرده اند ولی در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته درصد زیادی از مرگ و میر زودرس قابل پیشگیری ناشی از بیماری های مزمن غیرواگیر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: چاقی و اضافه‌وزن به عنوان یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون و برخی انواع سرطان‌ها مطرح است‌
براساس پژوهش های انجام شده در تابستان امسال در جمعیت شهروندان ۳۰ تا ۶۹ ساله تهران انجام شد، ۲۰.۹درصد جمعیت هدف مطالعه دچار چاقی و ۴۵.۳درصد دچار اضافه وزن بودند.
براساس همین پژوهش بیش از ۵۰درصد جمعیت ۳۰ تا ۶۹ ساله شهر تهران به اندازه کافی سبزی و میوه تازه مصرف نمیکنند. همچنین ۴۶.۹ درصد همین جمعیت دچار کم تحرکی جسمانی هستند.
وی افزود: عوامل مختلفی در بروز بیماری‌های مزمن نقش دارند که از بین آن‌ها می‌توان به نقش تغذیه و عادت‌های غذایی نادرست  اشاره کرد . عادت‌های غذایی نادرست مانند مصرف زیاد قند و شکر، نمک، چربی و روغن به ویژه روغن‌های جامد و غذاهای چرب و سرخ شده و مصرف ناکافی میوه و سبزی به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز در بروز این بیماری‌ها است.
دکتر تاجیک در پایان بر رعایت اصل تعادل و تنوع در رژیم غذایی روزانه، توجه به نوع روغن مصرفی، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزی، افزایش مصرف فیبر، کاهش مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای و افزایش تحرک بدنی تاکید کرد./

کلید واژه ها: الگوی غذایی سالم دکتر تاجیک مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی


نظر شما :