معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

تخلف گسترده عطاری‌ها همزمان با شیوع کرونا

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۴۵۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۱
دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک عنوان کرد: عطاری‌ها در عرضه داروهای گیاهی به خصوص در روزهای اخیر که ویروس کرونا شیوع داشت مشتری‌های زیادی پیدا کرده‌ و تخلفات بسیار زیادی مرتکب شده‌اند.
تخلف گسترده عطاری‌ها همزمان با شیوع کرونا

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه طب سنتی ایرانی ریشه در فرهنگ و سنت ایرانیان دارد، گفت: بر خلاف تصور عامه که طب ایرانی را یک مکتب می‌داند که سینه به سینه به صورت شفاهی منتقل شده است، مستندات و مدارک زیادی توسط حکما و دانشمندان نوشته شده است که علاوه بر علم طب به بسیاری از علوم دیگر اشراف داشته‌اند.

وی با اشاره به تخلفات عطاری‌ها گفت: عطاری‌ها در عرضه داروهای گیاهی به خصوص در روزهای اخیر که ویروس کرونا شیوع داشت مشتری‌های زیادی پیدا کرده‌ و تخلفات بسیار زیادی مرتکب شده‌اند.


وی با تاکید بر اینکه طب و داروسازی سنتی در دانشگاه‌ها دنبال می‌شود، اظهار کرد: از سال 86 طب سنتی و از سال 87 داروسازی سنتی وارد سیستم آکادمیک کشور شد و پزشکان و داروسازان عمومی می‌توانند این رشته‌ها را به عنوان مقطع بعدی تحصیل خود انتخاب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: افرادی در خارج از سیستم آکادمیک در حوزه‌ای به نام طب اسلامی و سنتی در حال فعالیت هستند و گاهی کارهایی انجام می‌دهند که خلاف قانون و مقررات کشور است و سلامت و جان مردم را به خطر می‌اندازند. در واقع این دسته از افراد را باید از جامعه آکادمیک و دانشگاهی کشور تفکیک کرد.

دکتر علیمرادیان درباره حوزه فعالیت مُجاز عطاری‌ها گفت: طبق قوانین و مقررات کشوری، عطاری‌ها تنها مجاز هستند گیاهان دارویی را به فروش برسانند و اجازه دادن مشاوره درباره گیاهان و نوع مصرف آنها برای درمان دردها و بیماری‌های مختلف را ندارند.

وی تاکید کرد: عطاری‌ها حتی حق ندارند گیاهان دارویی را به شکل پودر دربیاورند، با هم مخلوط کنند و به عنوان دارو در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

این داروساز با اشاره به فعالیت غیرقانونی عطاری‌ها گفت: عرضه داروهای دست ساز و حتی داروهای دارای مجوز هم در عطاری‌ها غیر مجاز و خلاف قانون است، این در حالی است که وقتی وارد عطاری می‌شویم می‌بینیم داروهای دست ساز بدون هیچ مجوزی عرضه می‌شود.

معاون غذا و دارو  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم داروهای مجاز را به جز عطاری‌ها در کجا می‌توانند تهیه کنند، اظهار کرد: در حال حاضر دارو‌های طبیعی و سنتی که مجوز سازمان غذا و دارو را دارند در داروخانه‌های سطح شهر عرضه می‌شوند. همچنین داروخانه‌هایی درسلامتکده‌های طب سنتی (درمانگاه‌های مجاز که خدمات طب سنتی ارائه می‌دهند ) هم وجود دارند که گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دارای مجوز عرضه می‌کنند.

وی با انتقاد از پایین بودن دانش بیشتر عطاری‌های کشور عنوان کرد: بیش از 80 درصد عطاری‌ها که روز به روز در حال افزایش است، اشراف کافی درخصوص گیاهان دارویی ندارند و حتی نمی‌توانند گیاهان دارویی را تشخیص دهند و به درستی در اختیار مردم قرار دهند یعنی در حیطه وظایف خود هم نمی‌توانند خدمات ارائه دهند و جان و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

دکتر علیمرادیان در خاتمه گفت: از آنجایی که عرضه اشتباه گیاهان دارویی به یکی از معضلات در حوزه درمان تبدیل شده است، دوره‌های آموزشی برای عطارها در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در حال طراحی است تا افرادی که می‌خواهند در این صنف فعالیت کنند این دوره را بگذرانند.

کلید واژه ها: فروش دارو عطاری ها دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :