معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

خودتجویزی؛ تشدید بیماری با مصرف خودسرانه دارو

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۳ کد : ۱۵۱۰۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۵۸
معاون غذا و دارو اراک گفت: در مساله کرونا، حرف اول و آخر را اقدامات پیشگیرانه مثل ماسک و فاصله گذاری می زند بنابراین مردم نباید به درمان دارویی دلخوش باشند و پروتکل ها را فراموش کنند.
خودتجویزی؛ تشدید بیماری با مصرف خودسرانه دارو

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک وی اظهار کرد: در شرایط فعلی و افزایش بی سابقه آمار ابتلا و مرگ و میر طی حدود یکسال گذشته شیوع کرونا ، مبنا بر این قرار داده شده اگر فردی علائمی پیدا کرد که شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی بود ، کرونا تصور شود.

وی گفت:‌ در این صورت اگرعلایم شدید بود به بیمارستان و اگر خفیف بود به مراکز بهداشت و۱۶ ساعته یا اورژانس مراجعه کنند تا در خصوص مصرف دارو برای آنها تصمیم گیری شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک  تاکید کرد: چنانچه فردی مبتلا به کرونا باشد و برخی داروها مثل مسکن ، آنتی بیوتیک یا ضد اسهال را خودسرانه استفاده کند علائمش مخفی می شود وبیماری بدون اینکه متوجه شویم ، رشد می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: به دلیل مخفی شدن علائم بیماری، فرد به ناگهان با درگیری ۸۰ درصد ریه و مشکل جدی مواجه می شود و درمانش به تاخیر می افتد که این خوددرمانی و خودتجویزی به یک مشکل بزرگ در درمان اصلی تبدیل می شود.

وی گفت: کرونا ویروس است و ما داروی ضد ویروس برای درمان آن نداریم، آزیترومایسین آنتی بیوتیک است و تاثیری بر ویروس ندارد بنابراین افرادی که خودسرانه این کپسول را مصرف می کنند خود را فریب داده و درمان را به تاخیر انداخته اند.

دکتر علیمرادیان افزود: در صورت مراجعه بیمار به پزشک و تشخیص شدت بیماری، آنتی بیوتیک با نظر متخصص و تعیین میزان مصرف تجویز می شود در غیراینصورت خوددرمانی موجب رشد ویروس و حاد شدن وضعیت مبتلایان خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در درمان کرونا را بسیار خطرناک دانست و اظهار داشت: درصد بالایی از مبتلایان به کرونا بدون دارو درمان می شوند چه بسا اینکه آنتی  بیوتیک ها، باکتری های طبیعی مقابله با ویروس را در بدن ضعیف ومقاومت بدن را کم می کنند.

این داروساز گفت : آمار رسمی فروش آنتی بیوتیک یا داروهای مشابه در داروخانه ها را نداریم ولی مراجعه افزایش پیدا کرده است که منطقی نیست و البته اقداماتی تبلیغاتی از طریق فضای مجازی و صدا و سیمای مرکز استان در این مورد انجام می شود.

 وی تصریح کرد: خوددرمانی کرونا افزایش یافته است و این روند مسمومیت دارویی را زیاد می کند که خوش بینانه ترین نتیجه آن تاخیر درمان است اما به مرگ هم منجر می شود.

معاون غذا و دارو در پایان خاطر نشان کرد : تنها پزشک است که میتواند از علائم شما،نوع بیماری و ویروس شما را تشخیص دهد، پس در مواجه با هر نوع علائم سرما خوردگی، آنفولانزا و کرونا سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه داروها معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :