قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۰ کد : ۱۵۵۳۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۰۶۱
با توجه به اسناد بالادستی نظیر مواد ۳ و۱۴ قانون مقررات مربوط به امور پزشکی و دارویی، تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه‌ای کشور و قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت و غیرمجاز و مقررات جاری، تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها ممنوع است و برخی کالاهای سلامت محور نظیر کالاهای آسیب‌رسان سلامت نیز حسب مورد با ممنوعیت و یا محدودیت در تبلیغ و فروش اینترنتی مواجه هستند.
قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، در اجرای اصل۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ((قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی)) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که در ۵ ماده به شرح ذیل قابل اجراء است:                                                                                                                       
ماده ۱-ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع که نوعاً موجب گمراهی و فریب مخاطب شود به هر طریق از جمله رسانه های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فراورده های داروییف خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندان پزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه شش و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای دو تا ۵ سال محکوم می شود. در صورتیکه به مصرف کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران آن معادل دو تا ۵ برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می شود.
تبصره۱- مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع عبارتند از:
اطلاعات  یا ادعاهای خلاف قوانین مربوطه که به حکم مراجع صالح قضایی با اخذ نظر کارشناسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا مراجع قانونی صاحب صلاحیت درباره روش فراوری، تولی، نامگذاری تجاری، خواص، ترکیب، منشا سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارایه خدمات یا درمان یا دارا بودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی و خارجی در خصوص کالاها و خدمات موضوع این قانون مشخص می شود.                                                                                                                         
تبصره۲- انتتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانه های جمعی موجب محکومیت مدیرمسوول یا مسوول ذی ربط در سایر رسانه ها به مجازات مندرج در این قانون است. الزام به جبران خسارت شامل مواردی که ورود آسیب منتسب به تبلیغ کننده نیست، نمی شود.                                                                                                                                                                                  
ماده۲-سازمان غذا و دارو به موجب این قانون موظف است نسبت به برچسب گذاری مواد و فراورده های محصولات موضوع این قانون از طریق بخش خصوصی صاحب صلاحیت که صلاحیت آنها را تعیین و اعلام می کند روی کلیه محصولات و فراورده های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیر مصرفی پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی، در حدود امکانات شناسه های منحصر به فرد جهت کنترل، اصالت و پیگیری محصول اقدام کند.                                                                                                             .
تبصره۱- برچسب گذاری مواد و فرآورده های موضوع این قانون باید به نحوی باشد که اثار سو یا مفید احتمالی آن برای مصرف کنندگان قابل تمیز و تشخیص باشد.
تبصره۲-آیین نامه اجرایی این ماده شامل نحوه برچسب گذاری ، نحوه اخذ مجوز روشهای معرفی و تبلیغات مواد و فرآورده ها و مواد موضوع این قانون و موارد منع آنها ظرف مدت ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان غذا و دارو تهیه می شود و به تصویب وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی میرسد. 

ماده۳- کلیه وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط موظفند در جهت برخورد با تبلیغات موضوع این قانون در فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای با وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو همکاری کنند.
ماده۴-در اجرای این قانون، رعایت مفاد سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی الزامی است.
ماده۵-از تاریخ لازمالاجراء شدن این قانون ، ماده۵ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب ۲۹/۳/۱۳۳۴ لغو می شود.
 قانون فوق مشتمل بر ۵ ماده و ۴ تبصره در تاریخ ۳۰/۳/۱۳۹۷ به تایید شورای نگهبان رسیده است.
منبع:
روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
مصوبات مجلس شورای اسلامی
شماره ویژه نامه:۱۰۶۶
سال هفتاد و چهار شماره ۲۱۳۷۶

کلید واژه ها: قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات آسیب رسان به سلامت


( ۲ )

نظر شما :