افزایش مصرف خودسرانه دارو در دوران شیوع کرونا

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۶۴۲۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۵۴
معاون غذا و دارو اراک گفت: با توجه به شیوع پیک چهارم متأسفانه گاهاًمشاهده می شود تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا بدون مراجعه به پزشک، به مصرف خودسرانه دارو پرداخته اند،‌ دارو یک شمشیر دو لبه است. یعنی همان قدر که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند منجر به فوت شود.
افزایش مصرف خودسرانه دارو در دوران شیوع کرونا

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد:  در این روزهای پرالتهاب پیک چهارم کرونایی که کشورمان درگیر این همه گیری مجدد خطرناک شده است، متأسفانه گاه اًمشاهده می شود تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا بدون مراجعه به پزشک، به خود درمانی در منزل پرداخته‌ و در کمال تأسف برخی از بیماران با حال وخیم و رو به فوت به بیمارستان مراجعه می نمایند.

دکتر عباس علیمرادیان گفت: همانطور که می دانیم کرونا در ابتدا خفیف است و فرد آن را به عنوان یک بیماری شدید، جدی نمی‌گیرد.با گذر زمان علایم کم کم تشدید شده و بعد از یک هفته تا 15 روز شرایط بیمار‌ وخیم‌تر خواهد شد و متأسفانه تعدادی موارد مرگ در بدو ورود به بیمارستان با همین وضعیت اعلام شده است.

معاون غذا و دارو تشرح کرد: در حال حاضر درمان ضدویروسی مشخصی برای کرونا پیشنهاد نشده است. افرادی که مبتلا هستند، می‌بایست مراقبت‌های پشتیبانی برای کاهش علایم دریافت کنند. برای حالت‌های بیماری شدید، درمان بایستی شامل مراقبت جهت ارتقای عملکرد ارگان‌های حیاتی باشد.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: از طرفی برخی از دارو­های تجویز شده در دنیا، سنتی یا خانگی، ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم ویروس کرونا شود، هیچ مدرکی مبنی بر اثربخش بودن این داروها در روند پیشگیری یا درمان بیماری وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پیشگیری یا درمان کرونا، مصرف خودسرانه هیچ دارویی (ازجمله آنتی‌­بیوتیک­‌ها) را توصیه نمی‌­کند. هرچند در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی، شامل داروهای غربی و سنتی در حال انجام است. سازمان جهانی بهداشت به محض دستیابی به یافته­‌های بالینی جدید، اطلاعات به دست­‌آمده را منتشر خواهد ساخت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود:" درخانه‌مـاندن" مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. این بهترین راه پیشگیری از کرونا به‌‌خصوص برای افرادی که دچار مشکلات آسم و بیماری‌‌های زمینه‌‌ای هستند البته باید دقت داشت ضمن رعایت اصول اولیه بهداشتی، از خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو جداً پرهیز کنند.

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه کرونا دارو دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :