تخلف گسترده عطاری‌ها همزمان با شیوع کرونا

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۷۲۰۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۹۶
معاون غذا و دارو اراک گفت: عطاری‌ها در عرضه داروهای گیاهی به خصوص در روزهای اخیر ‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، مشتری‌های زیادی پیدا کرده‌اند و تخلفات بسیار زیادی مرتکب شده‌اند.
تخلف گسترده عطاری‌ها همزمان با شیوع کرونا

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه باید میان داروی گیاهی و گیاه دارویی تفکیک قائل شویم ‌، اظهار کرد: داروی گیاهی توسط شرکت‌های معتبر و دارای مجوز از وزارت متبوع تولید می‌شوند و تنها توسط داروخانه‌ها و مراکز مجاز رسمی که در قانون تعریف شده‌اند پخش می‌شوند اما گیاه دارویی می‌تواند توسط عطاری‌ها توزیع شود.

وی با اشاره به تخلفات عطاری‌ها گفت: «متاسفانه در برخی عطاری ها، داروهای شیمیایی و حتی متادون توزیع می شود. در دوران کرونا هم داروهای گیاهی تحت عنوان شفای کرونا در برخی عطاری ها توزیع شد که مورد تایید متخصصان طب سنتی نیست. این تخلف ها قطعا بازی با آبروی طب سنتی است. صاحبان عطاری ها، آموزش آکادمیک ندیده اند، اما مثل یک متخصص طب سنتی، نسخه تجویز می کنند، در حالی که وظیفه آنها نسخه پیچی و درمان نیست. اینها به اصالت طب ایرانی آسیب می زند.»

معاون غذا و دارو تشریح کرد: بسیاری از مردم فکر می کنند که داروهای گیاهی کم عارضه هستند، اما کارشناسان طب سنتی تاکید دارند که مصرف خودسرانه یک داروی گیاهی می تواند عوارض جانبی همانند داروهای شیمیایی داشته باشد. درواقع، گیاهی بودن ساختار اصلی تولید یک دارو اصلا به معنی بی ضرر بودن آن نیست. به همین دلیل، مدیریت عطاری های سطح شهر می تواند کمک جدی به تامین سلامت مردم باشد.

کلید واژه ها: تخلف گسترده عطاری‌ها شیوع کرونا معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :