لزوم ثبت اطلاعات بیماران دیابتی مصرف‌کننده انسولین قلمی در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر

۰۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۷۶۲۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۲۰
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بررسی‌ درگاه‌های خدمات پزشکی نشان می‌دهد که بیش از ده هزار بیمار دیابتی در این استان به طور مستمر نیازمند قلم‌های انسولین هستند.
لزوم ثبت اطلاعات بیماران دیابتی مصرف‌کننده انسولین قلمی در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،دکتر «عباس علیمرادیان» معاون غذا و دارو گفت: بیماران دیابتی نیازمند به انسولین قلمی برای جذب سهمیه استان و جلوگیری از کمبود این دارو در سامانه «مدیریت بیماری‌های نادر» ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت با مراجعه به پایگاه سلامت، نسبت به ثبت نام ظرف مدت امروز و فردا اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در صورتی که ثبت‌نام به درستی انجام نشود چون تامین انسولین قلمی وارداتی است امکان دارد سهمیه لازم به استان مرکزی تعلق نگیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از ده هزار بیمار دیابتی نیازمند به انسولین قلمی در استان وجود دارد که هر ماه ۲ تا ۳ عدد ویال را باید تزریق کنند.

دکترعلیمرادیان افزود: بیماران نیازمند به انسولین قلمی فقط می‌توانند در استانی که ساکن هستند متقاضی داروی خود باشند و افرادی که به عنوان مسافر وارد هر استان می‌شوند نمی‌توانند سهمیه انسولین استان مقصد را طلب کنند.

وی اظهار داشت: سال گذشته استان مرکزی با اطلاع رسانی مناسب موفق شد تمام سهمیه انسولین قلمی را جذب و از توزیع در خارج از شبکه جلوگیری کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سازمان غذا و دارو در چند ماه اخیر ساز و کارهای مختلفی را برای کنترل و نظارت بر مصرف انسولین قلمی (ثبت در سامانه TTAC) در دستور کار خود قرار داده و تا حدود زیادی نیز در این زمینه موفق بوده است.
علیمرادیان افزود: این مهم از قاچاق معکوس دارو نیز به طور چشمگیری کاسته، اما همچنان به دلیل محدودیت منابع ارزی و عدم تخصیص به موقع و کافی ارز، تامین این دارو با محدودیت‌هایی مواجه است.
در استان مرکزی ۱۹ بیمارستان فعال با یک‌هزار و ۹۴۵ تخت مصوب و یک‌هزار و ۷۵۰ تخت فعال و ۸۵ بخش درمانی وجود دارد که ۱۵ واحد بیمارستانی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و ۲ بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.

کلید واژه ها: لزوم ثبت بیماران دیابتی جوابیه در خصوص کمبود انسولین مدیریت بیماری‌های نادر دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۶ )

نظر شما :