معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

داروهای چاقی و لاغری در ماهواره تقلبی‌اند

۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۱۸۶۲۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۸۰
معاون غذا و دارو اراک با اذعان به عدم نظارت بر تولید برخی داروهای گیاهی به ویژه داروهای چاقی و لاغری و بلندی قد که در ماهواره تبلیغ می‌شود گفت: صددرصد داروهایی که ماهواره‌ها تبلیغ می‌کنند تقلبی است.
داروهای چاقی و لاغری در ماهواره تقلبی‌اند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با تذکر این نکته که دارو به طور کلی دارو است و فرقی نمی‌کند که شیمیایی باشد یا گیاهی گفت: اگر ماده موثره‌ای که در تولید دارو استفاده می‌شود، گیاه باشد به آن داروی گیاهی می‌گوییم و اگر هم ماده موثر آن شیمیایی باشد یک داروی شیمیایی است.

وی با بیان اینکه عوارض داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی کمتر است افزود: داروهای گیاهی اگر هم عوارضی در فرد ایجاد کنند بسیار گذراست و خیلی جدی نخواهد بود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک  تأکید کرد: از آنجایی که حرف اول و آخر در پزشکی را تشخیص می‌زند بنابراین اگر پزشک به درستی تشخیص دهد داروی مناسبی تجویز می‌شود و امکان نتیجه گیری از آن هم تقریباً صددرصدی است اما مشکل اینجاست که در برخی موارد، بیماری به درستی تشخیص داده نمی‌شود.

علیمرادیان ضمن هشدار درباره مصرف بی رویه و زیاد داروهای گیاهی مانند شربت آویشن گفت: گیاه آویشن با همه خواصی که دارد اما در سبزی خوراکی روزمره ما نیست و باید به میزان کم مصرف شود که دلیلش هم وجود یک ماده در آن است که به قشای تنفسی آسیب می‌زند.

وی تأکیدکرد: بیماران قبل از مصرف هر نوع دارویی اعم از شیمیایی و گیاهی باید راهنمای کاغذی درون جعبه دارو را مطالعه و به میزانی که توصیه شده مصرف کنند.

معاون غذا و دارو با اشاره به اینکه 95 درصد از لیست داروهای گیاهی در سراسر دنیا بدون نسخه به بیمار ارائه می‌شود گفت: دلیل ارائه این داروها بدون نسخه این است که یا عوارض آنچنانی ندارند و یا اگر هم عوارضی دارند خیلی جدی نیست.

دکتر علیمرادیان لزوم اطلاع رسانی علمی و دقیق درمورد این داروها به مردم را یادآورشد و گفت: مثلاً زعفران در همه کتاب‌های علمی دنیا به عنوان یک گیاه خوراکی و دارویی و سمی شناخته می‌شود و مصرف بیشتر از پنج گرم از آن به بالای آن منتهی به مسمومیت و مرگ می‌شود و لذا اطلاع رسانی دقیق در این موارد بسیار ضروری می‌باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک به عدم نظارت بر تولید برخی داروهای گیاهی به ویژه داروهای چاقی و لاغری و بلندی قد که در ماهواره تبلیغ می‌شود گفت: صددرصد داروهایی که ماهواره‌ها تبلیغ می‌کنند تقلبی و همه ادعاهایشان هم دروغ و غیرعلمی است.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: داروهای چاقی و لاغری تبلیغات ماهواره ای تقلبی فریب دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۳ )

نظر شما :