راه اندازی داروخانه‌های سنتی تحت نظر داروسازان

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۸۶۵۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۲۵
معاون غذا و دارو اراک راه اندازی داروخانه‌های طبیعی و سنتی تحت نظر متخصصان داروسازی را پیشنهاد کرد و گفت: جای این داروخانه‌ها در کشور خالی است.
راه اندازی داروخانه‌های سنتی تحت نظر داروسازان

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان با بیان اینکه طب ایرانی ریشه در فرهنگ و باورهای ملت ایران دارد گفت: مردم ما از قدیم الایام به طب ایرانی و مصرف گیاهان دارویی علاقه ویژه‌ای داشته و دارند.

وی افزود: دانشکدهای طب ایرانی می توانند جایگزین مناسبی برای اتفاقات ناخوشایندی باشد که در طب سنتی و گیاهان دارویی در جامعه میفتد چون برخی افراد بدون تخصص و علم کافی اقدام به تجویز گیاهان دارویی می‌کردند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن هشدار درمورد استفاده بی رویه و نادرست از گیاهان دارویی گفت: یک باور غلطی که در مردم ما وجود دارد این است که گیاهان دارویی فاقد عارضه هستند و اگر دچار بیماری شدند این داروها را برای هر مدت زمانی استفاده می‌کنند درصورتیکه گیاهان دارویی نیز مانند داروهای شیمیایی ملاحظات مصرفی دارند.

وی با بیان اینکه ما با مصرف هر گیاه دارویی بیشتر از 20 ترکیب شیمیایی را وارد بدن خود می‌کنیم گفت: این ترکیبات علاوه بر آثار درمانی مثبتی که می‌توانند در بدن داشته باشند عوارض جانبی نیز به همراه دارند و ممکن است با داروهای شیمیایی و مواد غذایی نیز تداخل داشته باشند.

معاون غذا و دارو  درمورد عدم نظارت کافی بر روند تولید و عرضه گیاهان دارویی گفت: برخوردهای سلبی با عطاری‌ها اثربخش نیست لذا باید جایگزین مناسبی برای آن تعریف کرد.

دکتر علیمرادیان راه اندازی داروخانه‌های طبیعی و سنتی تحت نظر متخصصان داروسازی را پیشنهاد کرد و گفت: البته هنوز سازوکار این داروخانه‌ها در سازمان غذا و دارو فراهم نشده و جای این داروخانه‌ها درسطح کشور خالی است.

وی با اشاره به تبلیغ داروهای فاقد مجوز به ویژه برای چاقی و لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهارکرد: متأسفانه در این محصولات از روان گردان‌هایی چون شیشه و مُسهل‌هایی مانند برگ سنا استفاده می‌شود که مصرف طولانی مدت آن عوارض جبران ناپذیری دارد.

مدیرگروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک ، وضع قوانین و مقررات و اطلاع رسانی در این مورد را برای محافظت از جان و سلامت مردم ضروری خواند و یادآور شد: طبق قانون، عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاهان دارویی هستند نه فرآورده و داروهای گیاهی اعم از قرص و شربت و جوشانده و حتی گیاهان مخلوط.

دکتر علیمرادیان از گسترش مصرف بی رویه و طولانی مدت دمنوش‌های گیاهی ابراز نگرانی کرد و گفت: مثلا دمنوش گل گاوزبان ترکیباتی دارد که سمّیت کبدی آن ثابت شده و مصرف طولانی مدت آن می‌تواند آسیب کبدی ایجاد کند.

کلید واژه ها: داروخانه‌های سنتی دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :