متاسفانه بسیاری از ایرانی‌ها خودسرانه دارو مصرف می‌کنند

۰۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۵ کد : ۱۹۶۶۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۹۱
معاون غذا و دارو اراک گفت: امیدوارم فرهنگ خرید دارو با ضرورت وجود نسخه‌ی پزشک به یک فرهنگ مستمر و رایج مبدل شود.
متاسفانه بسیاری از ایرانی‌ها خودسرانه دارو مصرف می‌کنند

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: دلیل پاندمی کرونا تا به امروز 25 داروساز کشور در مسیر مقابله با این بیماری به شهادت رسیده‌اند.

وی با اشاره به این که کرونا هنوز ماهیت ناشناخته دارد، عنوان کرد: عموم مردم باید بلافاصله پس از مشاهده‌ی علائم بیماری کرونا به پزشک معتبر مراجعه کنند و از مصرف هر دارویی به صورت خودسر خودداری کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به این که علائم سرماخوردگی برابر با ابتلا به کرونا است، افزود: متاسفانه برخی افراد علائم کرونا را به حساب سرماخوردگی می‌گذارند و با خوددرمانی یا عدم مراجعه به پزشک موجبات رشد بیماری در بدن را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: عدم مراجعه‌ی به موقع به پزشک باعث می‌شود تا کادر درمان با مشکلات متعددی برای قرارگیری بیماری در مسیر بهبود دست و پنجه نرم کنند.

معاون غذا و دارو تاکید داشت: متاسفانه میزان مصرف خودسرانه‌ی دارو در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهای جهان است.

وی اضافه کرد: داروهای آنتی‌بیوتیک در کشورهای مختلف به قدری گران هستند که هیچ فردی بدون نسخه‌ی معتبر توانایی خرید آن‌ها را ندارد، در حالی که در ایران مردم به راحتی بدون نیاز ضروری به بیمه این نوع از داروها را تهیه می‌کنند.

دکتر علیمرادیان با اشاره به این که پزشک یا داروساز از میزان ضرر و زیان مواد شیمیایی موجود در داروها مطلع هستند، عنوان کرد: افراد بدون اطلاع از ترکیبات داروهای مختلف به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و بیشتر اوقات سعی دارند با ایجاد تنش داروی دلخواه خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در تنظیم فرهنگ مصرف دارو، اظهار داشت: امیدوارم فرهنگ خرید دارو با ضرورت وجود نسخه‌ی پزشک به یک فرهنگ مستمر و رایج مبدل شود.

معاون غذا و دارو  تاکید داشت: ‌برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند پزشکانی که دارو نمی‌نویسند بی‌سواد هستند؛ در حالی که هر پزشک با توجه به شرایط بیمار، مصرف یا عدم مصرف دارو را تشخیص می‌دهد.
 

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه داروها معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :