مصرف ویتامین D و C تا چه اندازه در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ تاثیرگذار است؟

۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۸ کد : ۲۰۸۱۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۴۸۴
پژوهش‌ها نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ که سطح ویتامین D و C خون آن ها در حد نرمال بوده است مدت زمان کمترى نیازمند بسترى بوده و زودتر از سایرین ترخیص شده اند.
مصرف ویتامین D و C تا چه اندازه در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ تاثیرگذار است؟

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، ویتامین‌های D و C از جمله مهم ترین مکمل هایى هستند که مصرف آن ها در بین مردم در دوران  کووید-19 رواج پیداکرده است. مطالعاتى که به بررسى تاثیر این مکمل ها در پیشگیرى از ابتلا به بیمارى کووید-19 پرداخته اند به این نتیجه رسیدند که مصرف آن ها در پیشگیرى از بیمارى اثرگذار نیست.
پژوهش‌هایى بر روى بیماران مبتلا به کووید-19 انجام شده است که میزان ویتامین D و C خون افراد را در زمان ابتلا به بیمارى سنجیده اند و جالب آن است که سطح این ویتامین ها در بدن اکثر بیماران در حد قابل قبولى بوده است. بنابر این چنین استنتاج مى شود که این ویتامین‌ها قابلیت پیشگیرى از ابتلا به بیمارى را در این افراد نداشته است.
از طرف دیگر  برخى از پژوهش‌ها به اثرگذارى این مکمل‌ها بر طول مدت زمان بسترى در افراد مبتلا پرداخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که افرادى که سطح ویتامین D و C خون آن ها در حد نرمال بوده است مدت زمان کمترى نیازمند بسترى بوده و زودتر از سایرین ترخیص شده اند.
ویتامین D یا کلسی فرول از دسته ویتامین های محلول در چربی است. بدن یک فرد بزرگسال به حدود ۱۰ میلی گرم یا ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین در روز نیاز دارد. منابع تامین ویتامین D غذاهای گیاهی همچون غلات و غذاهای با منشاء حیوانی مانند تخم مرغ، ماهی ساردین، شاه ماهی و آزاد و همچنین شیر و فراورده های آن مانند پنیرهستند. این ویتامین در بدن، با روزانه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود.
در صورتی که پزشک متخصص با توجه به نتایج آزمایش، نیاز به مصرف قرص یا کپسول های ویتامین D را تشخیص داد، بر حسب میزان کمبود این ویتامین ممکن است در ابتدای مصرف، هفته ای یک کپسول و در ادامه، مصرف ماهانه کپسول را به شما توصیه کند و یا از ابتدا مصرف ماهانه آنها را تجویز کند.
میزان مصرف این دارو باید دقیقا با تشخیص پزشک متخصص انجام شود. زیرا، همانگونه که کمبود ویتامین D می تواند زیانبار باشد، مازاد آن هم با توجه به اینکه از طریق ادرار دفع نمی شود، می تواند برای بدن مضر باشد.
ویتامین سی یک آنتی اکسیدان و ریز مغذی ضروری برای بدن است. بهبود سیستم ایمنی، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به سرطان از مهم‌ترین فواید ویتامین c به شمار می‌روند. دریافت این ویتامین از طریق منابع غذایی مثل انواع سبزیجات و برخی میوه‌ها به راحتی امکان پذیراست اما برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند غذاهای حاوی ویتامین سی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند امکان استفاده از قرص ویتامین c و همچنین پودر، قرص جوشان یا مکمل مایع این ویتامین وجود دارد. مصرف بیش از اندازه این آنتی اکسیدان معمولا با عوارضی جدی همراه نخواهد بود اما در بلند مدت می‌تواند به سلامت بدن آسیب وارد کند.

کلید واژه ها: مصرف ویتامین D و C پیشگیری از بیماری کووید 19


( ۳۰ )

نظر شما :