امنیت غذایی زمینه ساز سلامتی پایدار

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۷ کد : ۲۱۰۷۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۵۰
در روز جهانی غذا سازمان های بین المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند.
امنیت غذایی زمینه ساز سلامتی پایدار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان مرکزی؛  دکتر علیمرادیان گفت: در روز جهانی غذا  سازمان های بین المللی ، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست ، تلاش می کنند.
سوء تغذیه یا به عبارتی هرگونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد اصلی و اساسی غذایی می شود، یکی از دلایل مهم بیماری های جسمانی و روانی است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از آنجا که چربی ، قند و نمک سه ماده‌ای هستند که مصرف زیادشان بیماری‌ زا است، بنابراین برای مراقبت بیشتر چراغ راهنمای تغذیه‌ ای روی محصولات غذایی طراحی شده است. نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور افزایش آگاهی مصرف کننده گان و اصلاح الگوی مصرف جامعه بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین شده است. محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند.
دکتر علیمرادیان افزود: هدف از نشانگرهای رنگی کمک به مصرف کننده به منظور شناسایی ویژگی های تغذیه ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی، انتخاب آگاهانه داشته باشد.
وی گفت : در این طرح با عنوان چراغ راهنمای تغذیه‌ای که در بر گیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک در هر ماده غذایی مشخص می‌شود. نشانگرهای رنگی در سه رنگ سبز، زرد و قرمز ، روی محصول غذایی درج می‌شوند. رنگ قرمز نشان‌ دهنده مقدار بالای ترکیب مورد نظر (مثلا چربی ترانس یا نمک) است، رنگ زرد نشان‌دهنده مقدار متوسط و رنگ سبز هم نشان‌دهنده مقدار کمی از ترکیب مورد نظر می باشد. هرچه نشانگرهای سبز یک محصول غذایی بیشتر و نشانگرهای زرد و قرمز آن کمتر باشند، یعنی آن محصول سالم‌تر است.

کلید واژه ها: امنیت غذایی زمینه ساز سلامتی پایدار دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :