هفته جهانی غذا فرصتی برای همدردی با تنگدستان و تلنگری برای بیداری وجدان است

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۰ کد : ۲۱۰۹۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، در پیامی هفته جهانی غذا را فرصتی برای همدردی با تنگدستان دانست و گفت: لااقل در این یک هفته می توان بسیار از وجدان های به خواب رفته را بیدار کرد.
هفته جهانی غذا فرصتی برای همدردی با تنگدستان و تلنگری برای بیداری وجدان است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در این پیام آورده است:
غذا یکی از مهمترین نیازهای بشری است که عوارض ناشی از نا ایمن بودن آن علاوه بر اثرات مخرب بر جسم و روان افراد جامعه، موجب تحمیل هزینه‌ های قابل‌ توجهی می‌گردد و موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز تحت ‌الشعاع قرار می‌دهد که در این زمینه تدوین سیاست های غذایی از جمله پرورش ذائقه افراد جامعه نسبت به غذاهای سالم بالاخص در دوران کودکی از پیش شرط های تامین امنیت غذایی می باشد.
هدف روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند. به همین علت سالانه در روز جهانی غذا، با هدف حساس سازی و کسب حمایت سیاسی و اجتماعی برای برقراری امنیت غذا و تغذیه، تولید و دسترسی به غذای سالم و ایمن و کاهش سوء تغذیه و گرسنگی برگزار می شود.
روز جهانی غذا هر سال یک شعار و درون مایه خاص دارد، شعار این روز در سال ۲۰۲۱ عبارت است از آگاهی، مدیریت، اصلاح الگوی مصرف غذایی برای مبارزه با کرونا از آنجایی که با سیستم ایمنی ضعیف نمی‌توان با ویروس مبارزه کرد و در واقع وضعیت التهابی و طوفانی التهابی در بدن فعال می‌شود و فرم بدخیم بیماری بوجود آمده و در نتیجه منجر به بستری بیمار در ICU می‌شود؛ داشتن یک رژیم غذایی سالم، مناسب و متعادل برای عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس بسیار ضروری است. یکی از مهمترین فاکتور‌ها پروتئین است که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و توصیه می‌شود که از لبنیات کم چرب، انواع گوشت‌ها نظیر گوشت قرمز و سفید استفاده شود. هم چنین مصرف ماهی به علت داشتن امگا ۳ بالا و کاهش التهاب در بدن مصرف سفیده تخم مرغ، حبوبات، سویا، سبزیجات و مغزیجات ، مصرف انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین D، C، E و ویتامین‌های گروه B در صورت کمبود، مصرف روزانه حداقل 6 لیوان آب، محدودیت مصرف غذاهای شور و چرب و شیرین در مقالات علمی تاکید شده است. 
همکاران تغذیه ما در شرایط بحرانی ویروس کرونا با ارائه خدمات و اطلاع رسانی مناسب تغذیه ای در پیشگیری و کنترل و مهار ابتلا به ویروس کرونا، دست از تلاش برنداشته و با تعبیری بی نظیر از مفهوم عشق به انسانیت، ایثار و شرافت حرفه ای، به نحو مسئولانه ای در این عرصه ایفای نقش کردند وکوشش گسترده ای را در ارتقا بهداشت و درمان برای آحاد جامعه به کار بسته تا در مقابله با پدیده ویروس کرونا، پیام آور باشند.
از برای این مهم،  به جاست که از تلاش ها و خدمات بی شائبه و روزافزون جمع خستگی ناپذیر فعالان و دست اندرکاران حوزه تامین، تولید، توزیع و نظارت بر غذای سالم و همه همکاران حوزه غذا و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک تقدیر نموده و از خداوند متعال سلامتی، سعادت، سربلندی، بهروزی و توفیق روزافزون یکایک این عزیزان را مسئلت می‌نمایم. امید است با همیاری و همبستگی تلاشگران جامعه بزرگ علوم تغذیه ی استان در راستای تحقق بخشیدن به شعار جهانی "آگاهی، مدیریت، اصلاح الگوی مصرف غذایی برای مبارزه با کرونا" گام های واثق و راسخی برداشته شده و در جهت حفظ و ارتقاء سلامت جامعه بیش از پیش کوشا باشیم.

کلید واژه ها: رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک روز جهانی غذا


نظر شما :