شنبه یکم آبان،روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها

۰۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۸ کد : ۲۱۲۷۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۳
به مناسبت اولین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت با شعار "پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا"مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم معاونت غذا و دارو اراک توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن منتشر کرد.
شنبه یکم آبان،روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، ایا میدانید شایع‌ترین علت مسمومیت در کشور مسمومیت‌های دارویی است.؟

با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت خود را به خطر نیندازید.

همیشه از پزشک و داروساز خود در مورد داروهایی که برای شما تجویز شده سوال بپرسید تا بعدا دچار اشتباه نشوید.

مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌توانند برای فرد  خصوصاً کودکان و افراد مسن کشنده باشد. هیچ وقت مقدار زیاد از داروها حتی داروهای OTC را خریداری و درمنزل نگهداری نکنید.

 بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرص‌ها در داخل جعبه‌های مخصوص تقسیم‌بندی شده (برحسب صبح، ظهر و شب) است.

داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف نمایید چراکه با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به‌طور خودسرانه، نه‌تنها روند درمان شما سریع‌تر نمی‌شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.

مصرف بیش از مقادیر توصیه‌شده داروهای مُسکن سبب تخریب کبد و کلیه‌ها خواهد شد.

 مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد. 

در مسمومیت‌های اتفاقی و یا عمدی با داروها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هرچه سریع‌تر با شماره تلفن مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم190 و  اورژانس 115 تماس بگیرید.

کلید واژه ها: هفته پیشگیری از مسمومیت مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم معاونت غذا و دارو اراک پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها ‏


نظر شما :