مسمومیت دارویی در صدر جدول مسمومیت ها قرار دارد

۰۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۲ کد : ۲۱۳۳۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۳۱
معاون غذا و دارو اراک گفت:بیشتر موارد مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان های کشور یعنی در حدود ۴۰ درصد از کل انواع مسمومیت ها از نوع دارویی است.
مسمومیت دارویی در صدر جدول مسمومیت ها قرار دارد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو بیان کرد: بیشتر موارد مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان های کشور یعنی در حدود ۴۰ درصد از کل انواع مسمومیت ها از نوع  دارویی است.
وی افزود:  در سال ۹۹ و نیمه نخست ۱۴۰۰ داروهای آرام بخش بیشترین عامل مسمومیت های دارویی بوده است، در رتبه دوم داروهای مُسکن مخدر و در رتبه سوم مُسکن های غیر مخدر قرار دارد.
معاون غذا و دارو ادامه داد: در دوران همه گیری بیماری کرونا مصرف داروهای مُسکن (ضد درد و تب) افزایش پیدا کرده و در صورت مصرف بیش از مقادیر درمانی موجب عوارض شدید و مسمومیت کبدی و کلیوی خواهد شد. زیاده روی در مصرف انواع ویتامین ها و مکمل های دارویی به منظور تقویت سیستم ایمنی نیز می تواند عوارض و مسمومیت ایجاد کند. 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد:  اغلب مسمومیت های دارویی  تعمدی در بزرگسالان رخ می دهد. بنابراین خانواده ها می بایست از نگه داری تعداد بالای داروها  در خانه خودداری نمایند ، احتمال مسمومیت تعمدی در افرادی که از اختلالات خلق و خو مانند افسردگی شدید رنج می برند بسیار بالاست، درک و حمایت  اطرافیان ، دوستان و خانواده از این بیماران می تواند در جلوگیری از این عمل  بسیار موثر باشد .
معاون غذا و دارو گفت: داروهای ترک اعتیاد مانند شربت و قرص متادون برای کودکان بسیار خطرناک است و باید دور از دید و دسترس اطفال نگه داری شود،  عوض کردن شیشه شربت داروی متادون و ریختن آن در شیشه مواد غذایی و سایر داروها در موارد متعددی منجر به مصرف اشتباه دارو  برای کودک و یا خوردن آن توسط خود کودک شده است از تعویض ظرف داروها جدا خودداری نمایید.

کلید واژه ها: مسمومیت دارویی دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :