کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد:

مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین ها

۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۷ کد : ۲۱۳۳۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۱۶۱۴
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: ویتامین‌ها برای سلامتی ضروری هستند؛ اما نیاز بدن به ویتامین مقدار اندکی است که معمولاً بیشتر افراد می‌توانند با رژیم غذایی، ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کنند.
مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین ها

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس محدثه آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا ودارو اراک بیان کرد: ویتامین‌ها برای سلامتی ضروری هستند؛ اما نیاز بدن به ویتامین مقدار اندکی است که معمولاً بیشتر افراد می‌توانند با رژیم غذایی، ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کنند. زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ها به (Hypervitaminosis) یا «مسمومیت با ویتامین» منجر شده و برای سلامتی مشکلاتی جدی ایجاد می‌کند. اگرچه برخی انتخاب‌های غذایی ممکن است خطر مصرف بیش از حد ویتامین‌ها را افزایش دهد اما مسمومیت با ویتامین از طریق مصرف غذاها تقریباً غیرممکن است. همچنین به دلیل تبلیغات و حجم زیادی از اطلاعات در فضای مجازی مبنی بر فواید مصرفدوزهایبالایویتامین‌هابرایسلامتی،بسیاری از افراد بیش از مقادیر توصیه شدهدستورالعمل مصرف مندرج روی برچسبمکمل‌های غذایی اقدام می کنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی ادامه داد: ویتامینها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. ویتامین‌های محلول در آب شامل ویتامین C و ۸ ویتامین گروه B می با‌شند. ویتامین‌های محلول در آب به‌راحتی از بدن از طریق ادرار دفع شده و در بافت‌های بدن ذخیره نمی‌شوند. به همین دلیل، حتی اگر در دوزهای بالا مصرف شوند، مشکلات کمتری را برای فرد ایجاد می‌کنند. با این حال، مصرف بسیار بالای بعضی از این ویتامین‌ها در طولانی مدت دارای عوارض جانبی است. به عنوان مثال، از کاتابولیسم ویتامین C اگزالات حاصل میشود و امکان افزایش خطر تشکیل شدن سنگهای کلیوی اگزالاته با مصرف دوز بالای ویتامین C وجود دارد.همچنین می تواند سبب کمبود سایر مواد مغذی مانند کمبود ویتامین B۱۲و کمبود مس در بدن شود. مسمومیت با ویتامین B6 به‌مرور زمان به آسیب های جبران‌ناپذیر عصبی و ویتامین B3 می‌تواند به آسیب کبدی منجر شود. زیاده‌روی در مصرف فولات (اسید فولیک) نیز ممکن است کمبود شدید ویتامین B12 را پنهان کند.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی ادامه داد: برخلاف ویتامین‌های محلول در آب، ویتامین‌های محلول در چربی در آب حل نشده و به‌راحتی در بافت‌های بدن ذخیره می‌شوند و بنابراین بیشتر از ویتامین‌های محلول در آب خطر مسمومیت با آنها وجود دارد و  باعث بروز عوارض جانبی مهمی شوند. ویتامینهای (A،D،E و K) محلول در چربی وجود دارد. از مهمترین عارضه مصرف بیش از حد هر ویتامین میتوان در خصوص ویتامین A به عوارض و زخمهای پوستی، افسرگی و اثرات روانی، ویتامین D آسیب به کلیه، اختلالات گوارشی و شکنندگی استخوان، ویتامین E سکته‌ مغزی هموراژیک به دلیل پاره شدن عروق و کاهش توانایی بدن در استفاده از سایر ویتامینهای محلول در چربی اشاره کرد. ویتامین Kنیز اگرچه پتانسیل کمی برای ایجاد مسمومیت دارد، اما می‌تواند با داروهای خاصی مانند وارفارین و آنتی بیوتیک‌ها تداخل ایجاد کند.

مهندس آصفری در پایان خاطر نشان کرد: توجه داشته باشید که این‌ها عوارضی هستند که افراد سالم هنگام مصرف دوزهای بالای ویتامین‌ها تجربه می‌کنند. ممکن است افراد بیمار واکنش‌های جدی‌تری به مصرف بیش از حد یک ویتامین نشان دهند.

کلید واژه ها: مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین ها مهندس محدثه آصفری کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا ودارو


( ۳۹۲ )

نظر شما :