مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد؛

ملاک سلامت، اصالت دارو است نه خارجی بودن آن

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲ کد : ۲۱۶۰۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۹۸
مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: علیرغم ظرفیت بالای تولید دارو در داخل، همچنان برخی اصرار بر مصرف داروی خارجی دارند.
ملاک سلامت، اصالت دارو است نه خارجی بودن آن

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر ژیلا محسنی بیان کرد: نیاز آنچنانی به داروهای خارجی نداریم و صنعت داروسازی قدرت تامین ۹۷ درصد نیاز کشور را پیدا کرده است.

وی افزود: متاسفانه علیرغم خودکفایی و افزایش توانایی در این زمینه شاهد ولع برخی از افراد در مصرف داروهای خارجی و مراجعه آن ها به بازارهای غیرمجاز و غیر متعارف به ویژه در دوران اپیدمی کرونا هستیم.

وی تاکید کرد: ملاک اصلی تشخیص سلامت دارو برچسب اصالت است به همین خاطر در هنگام خرید یک دارو می بایست به کیفیت، محل تولید، نحوه ی حمل و نقل و عرضه ی آن کالا مطمئن بود که ضرری برای مصرف کننده نداشته باشد.

مدیر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: کد اصالت ۱۶ رقمی به صورت محلی پوشش دار و قابل اسکرچ کردن، روی بارکد مکمل و دارو های خارجی قرار دارد که برای هر کالا اختصاصی بوده و مصرف کننده به راحتی با خراش دادن لایه اسکرچی و وارد کردن آن در سامانه TTAC می تواند اصالت کالا را چک کند.

دکتر محسنی گفت: شناسه ای ۲۰ رقمی که شناسه ای برای ردیابی و رهگیری است، برای هر واحد محصول دارو و مکمل ایرانی بر اساس استاندارد خاصی در نظر گرفته شده و به اختصار به آن UID می گویند که باید به آن توجه داشت.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اکثر داروها به اشکال، بخشنامه و دستورالعمل های مختلف تولید می شوند، محل و شرایط نگه داری آن ها بسیار مهم می باشد که عملکرد داروسازان در این زمینه ها در کلیه داروخانه ها تحت نظارت و بازرسی می باشد.

وی در پایان افزود: مرکز اطلاع رسانی دارویی از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات اداری از ساعت ۸:۰۰  الی ۱۵:۰۰ از طریق شماره تلفن ۱۹۰ و از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰  از طریق شماره ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵ در روزهای تعطیل و غیر تعطیل با کارشناسان مربوطه پاسخگوی سوالات دارویی کلیه هم استانی های گرامی می باشد.

کلید واژه ها: ملاک سلامت کنترل اصالت دارو دکتر محسنی مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :