تبدیل مقاومت میکروبی به بزرگترین تهدید سلامت جهانی

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۶ کد : ۲۱۶۲۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۱۳
معاون غذا و دارو اراک به مناسبت هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال بیان کرد: مقاومت در برابر آنتی بیوتیک به بزرگترین تهدید سلامت جهانی تبدیل شده است وتمام افراد جهان را با هر سنی تهدید می کند و متاسفانه درمان بیماری های عفونی مانند سل و ذات الریه بر اثر افزایش مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک بسیار دشوار تر از قبل شده است.
تبدیل مقاومت میکروبی به بزرگترین تهدید سلامت جهانی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد:  مقاومت در برابر آنتی بیوتیک به بزرگترین تهدید سلامت جهانی تبدیل شده است وتمام افراد جهان را با هر سنی تهدید می کند و متاسفانه درمان بیماری های عفونی مانند سل و ذات الریه بر اثر افزایش مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک بسیار دشوار تر از قبل شده است.

وی بیان کرد: به بیان دیگر مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنا نیست که بدن نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود بلکه  باکتری ها در حال افزایش توانایی جهت غلبه بر آنتی بیوتیک هایی هستند که برای از بین بردن آنها طراحی شده اند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی میکروبیال ( انتی بیوتیک،  ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد انگلی)  می تواند باعث موفقیت آمیز نبودن درمان های متداول و در مواردی مرگ بیماران شود و با طولانی شدن مدت بیماری، شانس سرایت گونه های مقاوم شده میکروب ها به دیگران افزایش می یابد. و همچنین بسیاری از بیماری ها که با کشف و توسعه داروهای ضدمیکروبی به کنترل در آمده بودند، می توانند سلامت بشر را دوباره به خطر بیاندازند.

معاون غذا و دارو اشاره کرد: وقتی داروهای متداول بی اثر شوند، درمان های جایگزین، اغلب طولانی تر و بسیار گران تر خواهند بود، به این ترتیب هزینه های درمانی سنگین تری بر فرد و جامعه تحمیل می شود. با از دست رفتن تاثیر این چنین دارو هایی، دستاوردهای پزشکی مدرن مانند پیوند اعضا، درمان های سرطان و جراحی های بزرگ نیز در خطر می افتند زیرا بدون داروهای ضد میکروبی هیچ یک از این درمان ها امکان پذیر نیستند.

کلید واژه ها: تبدیل مقاومت میکروبی به بزرگترین تهدید سلامت جهانی دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :