بیماری آنفلوآنزا و راه‌های پیشگیری از آن

۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۰ کد : ۲۱۸۵۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۰۶
بیماری آنفلوآنزا و راه‌های پیشگیری از آن
بیماری آنفلوآنزا و راه‌های پیشگیری از آن

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ بیماری آنفلوآنزا به طور عمده از فرد به فرد توسط ریز قطرات آلوده منتقل شده و در افراد مختلف ممکن است از سایر بیماری‌های تنفسی دستگاه تنفس قابل تشخیص نباشد. اشکال بیماری متفاوت بوده و دارای طیفی از نشانه‌های تنفسی تا نشانه‌های گوارشی است.
ویروس‌های آنفلوآنزا دائما در حال تغییر هستند. این ویروس‌ها هر ساله سبب بیماری، بستری شدن و مرگ انسان‌ها می‌شوند.
این بیماری در کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماری مزمن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای  و افرادی که به مدت طولانی خدمات مراقبتی و درمانی دریافت می‌کنند، با شدت، عوارض و مرگ و میر بیشتری همراه هستند.
اهمیت بیماری آنفلوآنزا در سرعت انتشار همه گیری، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن است.
ویروس‌های آنفلوآنزا دارای توانایی ایجاد تغییرات مختلف در خود هستند، گاهی این تغییرات کوچک بوده و معمولا هر یک تا ه سال این اتفاق روی می‌دهد و منجر به ایجاد طغیان‌های کوچک و همه‌گیری‌های محدود در جامعه می‌شود. اما در مواردی تغییرات به وجود آمده در ویروس آنفلوآنزا تغییرات عمده است که به طور متوسط هر 10 تا 30 سال طول می‌کشد و منجر به بروز همه‌گیری‌های بزرگ و جهانگیری می‌شود.
در هر دو حالت سیستم ایمنی بدن انسان با توجه به اینکه با ویروس جدید آشنا نیست، توانایی لازم برای مقابله با ویروس را نداشته و دچار بیماری می‌شود و طیفی از حالت خفیف تا شدید بیماری تظاهر خواهد کرد. به همین دلیل است که واکسن آنفلوآنزا هر ساله براساس گونه‌های مختلف شایع آنفلوآنزا در دنیا ساخته می‌شود و نیاز است واکسیناسیون برای گروه‌های حساس و پرخطر، سالیانه تکرار شود.
با توجه به راه‌های انتقال و انتشار بیماری که به طور عمده از طریق ریز قطرات آلوده فرد بیمار به وسیله عطسه، سرفه و صحبت کردن ایجاد می‌شوند، راه‌های پیشگیری و توصیه‌های خود مراقبتی شامل پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه با دستمال کاغذی، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، عدم تماس نزدیک با افراد بیمار، اجتناب از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان، جداسازی بیمار در حد امکان در منزل از سایر افراد و ضد عفونی و گند زدایی دائم سطوح توصیه می‌شود.

کلید واژه ها: بیماری آنفلوآنزا و راه‌های پیشگیری از آن


نظر شما :