سرپرست آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو مطرح کرد؛

صادق؛ اهمیت آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو در سیستم سلامت ملی

۲۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۶ کد : ۲۲۱۱۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۰۰
سرپرست آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: آزمایش و آگاهی از ویژگی های شیمیایی، میکروبی و وجود یا عدم وجود سموم خطرناک در مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان محصول نیز لازم و ضروری است.
صادق؛ اهمیت آزمایشگاه  کنترل مواد غذایی  و آشامیدنی معاونت غذا و دارو در سیستم سلامت ملی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر مهدی صادق سرپرست آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: کنترل کیفی مواد غذایی، شناسایی مواد شیمیایی مختلفی که در صنعت برای اهداف خاصی به غذا اضافه می شود، بررسی باقیمانده آنتی بیوتیک ها که به عنوان مکمل غذایی و یا در موارد معالجه دام ها مصرف می شود و نیز تعیین آلودگی مواد غذایی به فلزات، مواد شیمیایی، حشره کش ها و آفت کش ها از دیگر اهداف آزمایش مواد غذایی است.

بر این اساس وی، اقدامات و فعالیت های آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه را تشریح کرد.
سرپرست آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: این آزمایشگاه به عنوان یکی از زیر مجموعه های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان محسوب می شود.

دکتر صادق با بیان اینکه آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک به منظور کنترل کیفی محصولات تولیدی واحدهای زیر پوشش و محصولات سطح عرضه تأسیس شده است، اظهار کرد: کار کنترل کیفی توسط انجام آزمایشات میکروب شناسی، شیمیایی، فیزیکی، سم شناسی و ارگانولپتیک صورت می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: این آزمایشگاه در زمینه بازرسی، کنترل کار آزمایشگاه های واحدهایی که مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تولید می کنند، آزمایشگاه های همکار غیردولتی، آموزش مسئولین فنی واحدهای تولیدی و کار آموزی دانشجویان ارائه خدمت می کند.

صادق تصریح کرد: در بخش پذیرش، محصولات نمونه برداری شده توسط کارشناسان نظارت یا شبکه ها و مراکز بهداشت پس از ورود به بخش پذیرش، ثبت آنها درسیستم اتوماسیون آزمایشگاه و کدگذاری برای انجام آزمون وارد بخش های مربوطه شده و پس از اعلام پاسخ توسط کارشناس مربوطه و رویت توسط مدیر آزمایشگاه به دبیرخانه ارسال می شود.

آنالیز فیزیکی و شیمیایی مواد آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی

وی افزود: همچنین در بخش شیمیایی، نمونه هایی همچون بخش آرایشی و بهداشتی؛ انواع شوینده ها، سفید کننده ها، پاک کننده ها، خمیر دندان، رنگ مو انواع کرم و مواد اولیه آرایشی و بهداشتی مورد آنالیز فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند.
دکتر علیمرادیان در ادامه گفت: در بخش لبنیات؛ انواع فرآورده های لبنی نیز در بخش بسته بندی؛ انواع فیلمهای پلیمری، ظروف پلیمری، ماده اولیه (گرانول و مستر بچ و مواد سلولزی)، در بخش رنگ؛ انواع مواد غذایی دارای رنگ، در بخش روغن؛ انواع روغن های مایع و جامد مورد آنالیز فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند.

این مقام مسئول گفت: در بخش ادویه و چاشنی؛ نمک، زردچوبه، دارچین و بلغور حجیم شده و غیره، در بخش خشکبار؛ زرد آلوی خشک شده یا قیسی، توت فرنگی خشک شده و غیره و در بخش فرآورده های گوشتی؛ سوسیس و کالباس و همبرگر، انواع کنسرو پروتئنی غذای آماده و... آنالیز می شوند.

سرپرست آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو تصریح کرد: در بخش آشامیدنی؛ نوشابه های گازدار، آب معدنی، عرقیات و ماءالشعیر، مایعات مشکوک به الکل، آبلیمو، آبغوره، سرکه، ترشیجات و شورجات مورد بررسی قرار می گیرند.
علیمرادیان عنوان کرد: در بخش غلات نمونه های آرد، گندم، انواع بیسکویت، انواع کیک، انواع کلوچه، انواع ویفر، نشاسته و گلوتن و نمونه های دریافتی به شرط دارا بودن شرایط آزمون، مورد آنالیز قرار می گیرند.

این مقام مسوول تاکید کرد: با توجه به نوع درخواست ارائه شده از طریق مراجع ذیصلاح ارسال کننده، نمونه با فرمول ساخت، استانداردهای ملی و یا برگ آنالیز (درمورد نمونه های وارداتی) مطابقت داده شده و اظهارنظر کارشناس از نظر صلاحیت مصرف شیمیایی با مراجع معتبر صادر می شود.

سیستم سلامت وابسته به آزمایشگاه مواد غذایی است

صادق با بیان اینکه آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی، بخش دولتی است که در مجموعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک فعالیت دارد، گفت: این بخش در مجموعه سیستم سلامت ملی، نقش کنترلی ایفاء می کند.

وی افزود: این سیستم، همه فرآیندها و مسئولیت‌هایی که در ارتباط با نظارت بر کیفیت و اطمینان از سلامت فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی که توسط تولید کنندگان داخلی و یا وارد کنندگان خارجی وارد بازار مصرف می شود و انطباق آنها با استانداردهای ملی و جهانی است را تشریح می کند و  این سیستم تایید خواهد کرد که همه فرآیندهای کاری، برنامه‌ریزی شده و تحت کنترل هستند.

سرپرست آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو ادامه داد: این آزمایشگاه این نقش را از طریق برقراری سیستم کیفیت و انجام آزمون های کنترل کیفی، برروی محصولات واحدهای تولیدی زیر پوشش دانشگاه و محصولات موجود در سطح عرضه ایفاء می کند.

صادق در پایان اظهار کرد: این امر نشان می دهد، آزمایشگاه مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، توان قابل ملاحظه ای در آزمایش مواد غذایی دارد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: نقش آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو در سیستم سلامت ملی دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :