معاون غذا و دارو اراک:

داروهایی که مصرفشان، مانع اهدای خون نیست

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۶ کد : ۲۲۲۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۲۲۴۰
معاون غذا و دارو اراک اعلام کرد: چند دسته از داروهای پر مصرف وجود دارد که با وجود استفاده آن، داوطلب اهدای خون می‌تواند بدون نیاز به قطع دارو، خون اهدا کند.
داروهایی که مصرفشان، مانع اهدای خون نیست

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر مصطفی دلاور معاون غذا و دارو اراک گفت: یکی از شایع‌ترین علل معافیت اهداکنندگان خون در کشور ما، مصرف داروست که می‌تواند معافیت موقت یا بعضاً به دنبال مصرف برخی داروها از جمله دیگوکسین، داروهای ضد سرطان، هورمون رشد انسانی، معافیت دائم را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در معافیت موقت فرد پس از سپری شدن مدتی معین قادر به اهدای خون خواهد بود اما در معافیت دائم، فرد به لحاظ حفظ سلامت خود یا گیرنده خون تا پایان عمر مجاز به اهدای خون نیست.

ایشان گفت :در اغلب وارد با وجود استفاده از داروها ،دواطلب اهدای خون می تواند بدون نیاز به قطع دارو،خون خود را اهدا کند که نمونه ای از این دارو ها داروهای گیاهی متداول،ویتامین ها،مکمل های رژیمی کاهش وزن،اغلب آنتی بیوتیک ها ،اغلب مسکن ها و دارو های آرامش بخش ،داروهای گوارشی،داروهای کنترل قند و فشار خون و ... می باشد.
معاون غذا و دارو اراک ادامه داد:در هر صورت فرد اهداء کننده موظف می باشدقبل از انتقال خون داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک مسئول برساند.
انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: دکتر دلاور اهدای خون مصرف دارو داروهای ضد سرطان هورمون رشد


( ۲۸۸ )