فروش اینترنتی دارو ممنوع است

۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶ کد : ۲۲۲۵۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۸۷
معاون غذا و دارو اراک گفت: با توجه به اهمیت و نقش دارو در سلامت جامعه ارائه دارو از طریق شبکه های مجازی و سایتهای اینترنتی ممنوع می باشد.
فروش اینترنتی دارو ممنوع است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: داروهایی که از طریق اینترنتی به فروش می رسند ،به دلیل عدم نظارت ؛ ممکن است تاریخ مصرف گذشته و یا تقلبی باشند وباعث به مخاطره افتادن سلامت مصرف کننده  گردد. برخی از این داروها با عناوین فریبنده مانند داروهای لاغری،چاقی و..... حاوی مواد مخدر می باشند و بسیاری نیز قاچاق بوده و به دلیل عدم رعایت شرایط مناسب حمل و نقل و انبارش آن احتمال دارد ،دچار تغییرات شیمیایی  نا مناسب شده که نه تنها کمکی به رفع مشکل بیماران نمی کند بلکه باعث بروز مشکلات جسمی بیشتری نیز برای آنها خواهد شد.

وی افزود: توجه به این نکته الزامی است که فروش اینترنتی دارو غیر قانونی می باشد و مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،مصداق کالای قاچاق می باشد. 
 معاون غذا و دارو گفت: از مردم خواستاریم به هیچ وجه به عواملی که در فضای مجازی،‌ کانال ها و اینستاگرام اقدام به تبلیغ و عرضه انواع داروها می نمایند اعتماد نکنند چرا که سلامتی آنها به خطر می افتد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور می شود: هنگامی که دارو از کانال غیرمجاز خریداری می شود هر اتفاقی ممکن است برای آن بعد از تولید و قبل از توزیع افتاده باشد،‌ به طور مثال عدم رعایت زنجیره سرد داروی یخچالی به بی اثر شدن آن منجر می شود.
دکتر علیمرادیان می گوید: البته حتی ممکن است فرمول واقعی دارو با چیزی که روی جعبه آن نوشته شده فرق داشته باشد این تقلب ها جان بیمار را به خطر می اندازد.
وی می افزاید: وقتی بحث تقلب و دور زدن قانون پیش بیاید کلاهبرداران برای کسب سود از هیچ کاری دریغ نمی کنند و به خطر افتادن جان بیمار هم برای آن ها اهمیتی ندارد.
دکتر علیمرادیان یادآور می شود: لیبل داروهایی که از مکان هایی غیر از داروخانه ها و توسط سودجویان به دست بیماران می رسد تقلبی است و حتی ممکن است کشور سازنده را تغییر و تاریخ جدید بر روی آن بزنند.
معاون غذا و دارو می گوید: داروهای اینترنتی علاوه بر غیر قانونی بودن معمولا تاریخ گذشته است و با توجه به این که مجوز تولید و توزیع ندارد از هیچ استانداردی هم برخوردار نیست.
دکتر علیمرادیان می افزاید: وقتی دارویی از کانالی بدون نظارت وزارت بهداشت وارد کشور و استان شود قاچاق محسوب می شود و می تواند عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ در پی داشته باشد.
این داروساز می گوید: مردم استان مرکزی  از طریق سامانه تی تک می توانند نسبت به اصالت دارویی که از داروخانه ها تهیه می کنند مطمئن شوند؛ در هرحال همچنان مردم باید دارو را تنها از داروخانه ها و با حضور در این مکان ها و نه فضای مجازی تهیه کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در آخر یادآور می شود: هیچ داروخانه ای مجاز به فروش اینترنتی دارو نیست و اقلام باید طبق نسخه در داروخانه توسط داروساز کنترل و پیچیده شود.

کلید واژه ها: فروش اینترنتی دارو ممنوع است معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :