معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در اراک

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۸ کد : ۲۲۵۵۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۶۴
معاون غذا و دارو اراک گفت: متاسفانه فعالیت عطاری‌ها به یک تجارت پرسود تبدیل شده و به همین دلیل شاهد هستیم که افراد زیادی به این عرصه وارد می‌شوند. ما مغازه‌های شش الی هفت متری عطاری تا مغازه‌های بزرگ را در سطح شهر می‌بینیم که در بعضی از آن‌ها یک حکیم دارو تجویز می‌کند و در بعضی از آن‌ها یک جوان ۲۰ یا ۳۰ ساله اقدام به تجویز دارو می‌کند.
رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در اراک

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: متاسفانه فعالیت عطاری‌ها به یک تجارت پرسود تبدیل شده و به همین دلیل شاهد هستیم که افراد زیادی به این عرصه وارد می‌شوند، البته صدور مجوز عطاری با اتاق اصناف است و ما تنها کار نظارت را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه عطاری‌ها اتحادیه مستقلی ندارند و در اتحادیه خواروبار فروش‌ها دسته‌بندی می‌شوند، تاکید کرد: به صورت کلی عطاری الان یک معضل است، اما می‌تواند یک راهکار خوب برای توسعه مصرف گیاهان دارویی باشد، ولی باید زیرساخت‌هایش فراهم شود.

وی افزود: در اعطای مجوز به عطاری‌ها باید استانداردسازی انجام شود، یعنی هر کس که مجوز عطاری درخواست کرد، به آن داده نشود، بلکه افراد آموزش ببینند، دوره بگذتحصیلات مرتبط داشته باشند.

معاون غذا و دارو اراک بیان کرد: علاوه بر استانداردسازی مجوزها، فضای فیزیکی عطاری‌ها نیز استانداردسازی شود. در حال حاضر عطاری‌هایی با فضای فیزیکی شش تا هفت متر نیز وجود دارد، در حالی‌که در داروخانه‌ها حداقل فضای فیزیکی تعریف شده است که استاندارد ملی و بین‌المللی دارد و براساس آن باید یک داروخانه حداقل ۳۰ متر مربع فضا داشته باشد و برای داروهای ساختنی‌اش محلی پیش‌بینی شده باشد، همچنین مجهز به یخچال باشد، مسئول فنی حضور داشته باشد و سیستم خنک کننده مستقر باشد.

دکتر علیمرادیان با بیان اینکه عطاری‌ها باید زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اداره شوند، ادامه داد: این استانداردها باید برای عطاری‌ها نیز تعریف شود و برای بسته‌بندی گیاهان نیز یک استاندارد تعیین شود و اینطور نباشد که گیاه در گونی ریخته شده باشد.

معاون غذا و دارو اراک یادآور شد: عطاری‌ها قابل جمع کردن نیستند و با نگاه اینکه بخواهیم عطاری‌ها را ببندیم نمی‌توانیم پیش برویم، بلکه عطاری‌ها به عنوان یک سیستم خدماتی باید اصلاح شوند تا در مسیر سلامت جامعه از آن‌ها بهره گرفته شود.

وی در ادامه به آمار پلمب عطاری‌ها نیز اشاره و بیان کرد: ظرف نه ماه گذشته تعداد پلمب‌هایی که در خود محل با حضور نماینده پلیس اماکن ، پلیس مواد مخدر و با دستور معاون محترم داستان شهر اراک انجام شده ۴۶ مورد بوده است.

دکتر علیمرادیان معتقد است؛ عدم آگاهی مردم در خصوص پیامد مصرف اقلام قاچاق و غیر مجاز همچنین آگاه نبودن عطاری‌ها از اینکه مجاز به فروش چه اقلامی هستند بر مشکلات دامن زده است.

این داروساز ادامه داد: تقریبا هر هفته در استان شاهد هستیم که در بازرسی‌هایی که همکاران ما در معاونت غذا و دارو انجام می‌دهند عطاری‌هایی با مجوز قانونی تعطیل می‌شوند.

معاون غذا و دارو گفت: به همین منظور به سازمان صمت و اتاق اصناف پیشنهاد دادیم تا یک سری مجوز برپایی کلاس‌های آموزشی برای عطاری‌ها صادر کند اما تاکنون که جوابی نگرفته‌ایم ، البته نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مردم غیر قابل انکار است.

وی در پایان افزود: علاوه بر بازرسی‌های منظمی که همکاران ما در معاونت غذا و دارو به صورت گشت مشترک با پلیس مواد مخدر و اماکن دارند، مردم نیز می‌توانند شکایت‌های خود را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. گزارشات حتما پیگیری و با متخلفین برخورد خواهد شد.

کلید واژه ها: رشد قارچ‌گونه عطاری‌ها در اراک دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :