حمایت سازمان غذاودارو از شرکت‌های فناور/ لزوم بازنگری سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۷ کد : ۲۲۷۴۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۹۶
رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر حمایت این سازمان از هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت دارویی خبر داد.
حمایت سازمان غذاودارو از شرکت‌های فناور/ لزوم بازنگری سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش ایفدانا، دکتر بهرام دارایی در همایش  طلای سبز، حرکت از سمت واردات صرف و کاهش حداکثری آن، در مقابل افزایش تولید را افتخارآمیز دانست و گفت: آنچه برای ما با ارزش محسوب می شود تولیدی است که همراه با علم، فناوری، اشتغال و نهایتاً جلوگیری از خروج ارز باشد.

وی افزود: صنعت داروسازی زیست بومی از تمام متخصصان و نخبگان کشور در علوم مختلف است که با صرف وقت در کنار هم محصولی را تولید می‌کنند که باید این متخصصان را حفظ کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل بحث مهمی برای ما به حساب می‌آید، در شرایطی که مدیریت پاندمی کرونا هوشمندانه تر شده است می‌توانیم با اهتمام جدی تر سایر حوزه‌ها را نیز مدیریت کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در خصوص فرآورده های طبیعی و سنتی عنوان کرد: سیاست های بالادستی ملاک اصلی عمل ما در این حوزه است که باید بر اساس آن برنامه‌ریزی و حرکت کنیم و به سمتی برویم که به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم؛ در این راستا سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را در اختیار داریم که نیاز به بازنگری دارد تا به واقعیت نزدیک شود؛ چراکه داشته های ما با اقلیم گسترده مزیت‌هایی دارد که باید بیشتر روی آنها تمرکز و کار کنیم.

به گفته دکتر دارایی ۴هزار مجوز برای فراورده های طبیعی و ۱۹۰۰ مجوز برای فرآورده های سنتی صادر شده است و ۳۰۰ شرکت در این حوزه فعال هستند که ۳۰ درصد دارای واحد تولیدی بوده و مابقی به صورت قراردادی از ظرفیت صنعت در این حوزه استفاده می کنند.

وی با اشاره به بازار سالانه ۱۸۰۰ میلیاردی فرآورده های طبیعی و سنتی گفت: علیرغم اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شده است بازار این حوزه رقم قابل توجهی نیست و با توجه به ظرفیت های کشور در حوزه اقلیم متنوع باید برای افزایش بازار و در این حوزه کار کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بازار دارویی کشور به نسبت کشورهای عراق و اردن کوچک است، افزود: سال گذشته بازار دارویی کشور ۱.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی و ۲۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی بود که نشان می دهد بازار بسیار کوچکی است، درحالیکه ما بازار بزرگ را تولید و اشتغال و گسترش صنعت می دانیم.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم فشارهای بسیاری که برای ادامه واردات در حوزه مکمل ها وجود داشت خوشبختانه کم کم رقم واردات در حوزه مکمل ها به صفر رسید و همزمان با کاهش واردات، تولید نیز افزایش یافت؛ در قدم بعدی باید روی کنترل و کیفیت محصولات تولید شده تمرکز کنیم تا کیفیت تولید داخل را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در حوزه تولید مکمل های تغذیه ای و ورزشی ۲ برابر به نسبت پیش‌بینی برنامه ۱۴۰۴ جلو هستیم، گفت: این پیشرفت کمی بوده و باید تمرکز خود را روی ارتقاء کیفی محصولات متمرکز کنیم.

وی با اشاره به مشکلات و دغدغه های تولید در حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی گفت: ما باید با تفویض اختیار در مورد صدور پروانه ها بیشتر در مرحله بعد از صدور پروانه و نظارت بر محصولات تمرکز داشته باشیم؛ همچنین از انجمن های فعال در این حوزه می‌خواهیم سیستم خود مراقبتی خود را بالا ببرند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع تقلب در حوزه صادرات ما را با تهدید مواجه می کند، عنوان کرد: در مورد زعفران ۸۰ درصد محصولات تقلبی هستند که در این زمینه دانشکده شیمی و داروسازی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت‌های خوبی را داشته که در حال حاضر ما صادر کننده استاندارد کروسین در دنیا هستیم، بنابراین استانداردسازی مواد اولیه برای ما بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه واسطه‌ها نقش بسزایی در حوزه مواد اولیه مکمل های تغذیه ای دارند، گفت: خرید مواد اولیه با چند دست واسطه در ناصر خسرو تعیین می شود که دست آخر نمی‌توان به کیفیت آنها اعتماد کرد و باید این مسیر را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه باید مسیر برای صادرات هموار شود، گفت: حوزه مکمل ها مانند واکسن از ظرفیت مناسبی برای تولید برخوردار است که همزمان با تأمین نیاز داخل می تواند صادرات را نیز پیش ببرد، صدرات باید پیوسته باشد و نمی‌توان با تصمیمات خلع‌الساعه و سختگیری های بی مورد آن را قطع کرد.

دکتر دارایی با اشاره به اینکه حمایت از هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان متضمن آینده هستند، تصریح کرد: اگر صنعت از تحقیق و توسعه و شرکت های دانش بنیان استفاده نکند به صنعت فیلینگ و "پرکن" تبدیل خواهد شد، بنابراین صنعتی که فناوری را ابداع، تولید و حتی صادر می‌کند با ارزش و مورد حمایت ماست.


وی در پایان با اشاره به بازار ۶ هزار میلیاردی سالانه مکمل های تغذیه در کشور گفت: ۳۰ درصد این صنعت دارای خط تولید و باقی از ظرفیت خالی صنعت برای تولید استفاده می کنند، مکمل ها با ۷ هزار مجوز صادر شده اقدام مناسبی بوده است.

کلید واژه ها: حمایت سازمان غذاودارو از شرکت‌های فناور رئیس سازمان غذا و دارو


نظر شما :