معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

خود مراقبتی آری خود درمانی هرگز

۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۹ کد : ۲۲۸۴۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۲۶
معاون غذا و دارو اراک گفت: شعار امسال مجمع سلامت استان مرکزی در حیطه معاونت غذا ودارو و با محوریت کالاهای سلامت محور ( دارو ، مکمل، مواد خوراکی و آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی) می باشد.
خود مراقبتی آری خود درمانی هرگز

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: شعار امسال مجمع سلامت استان مرکزی در حیطه معاونت غذا ودارو و با محوریت کالاهای سلامت محور ( دارو ، مکمل، مواد خوراکی و آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی) می باشد.
وی در ادامه به شاخص های مهم برگزاری این مجمع در سطح استان پرداخت و تشریح کرد: 

محور اول: خودمراقبتی در مصرف کالاهای سلامت محور جنبه های فراوانی دارد و مهم تهیه این کالاها از مسیرهای درست و مجاز می باشد، مثلا: دارو ومکمل صرفا از داروخانه تهیه تنها گیاه خشک و عرقیات از عطاری ها مواد آرایشی و بهداشتی از داروخانه ها و فروشگاه های دارای مجوز عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی مواد خوراکی و آشامیدنی از مراکز معتبر عرضه آن ها تجهیزات پزشکی نیز از داروخانه ها و مراکز مجاز عرضه آن ها تمام موارد فوق مرتبا در حال رصد و بازرسی از سوی کارشناسان معاونت غذا و دارو و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان در شهرستان های تابعه می باشد.

باشیوع کرونا و تغییر رفتار خانوارها از حالت خرید فیزیکی به خرید از فضای مجازی عرصه را برای سود جویان و دلالان در مورد عرضه کالاهای قاچاق و غیرمجاز باز نموده است. پس کنترل و پایش بیشتری در حوزه ضروری است. داروها هنوز هیچ مجوزی جهت عرضه در فضای مجازی ندارند و در مورد بقیه کالاهای سلامت محور خلا قانونی وجود دارد. که همت ارگان ها را در جهت نهادینه کردن یا وضع قوانین جدید می طلبد. از طرفی فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در راه شناسایی کالاهای سلامت محور مجاز از غیر مجاز و سالم از ناسالم بسیار اهمیت دارد.

باتوجه به اجتماعی شدن سلامت و راه اندازی دفاتر سلامت در تمامی ارگان ها و سازمان های استان این توان بالقوه در بالابردن سطح آگاهی و سواد سلامت افراد تحت پوشش و ارباب رجوع این دفاتر می توانند شرکای موثری در این راه باشند.


"""اسلاید های مربوط به عوارض و صدمات جبران پذیر در سلامت افراد حاصل از خرید های اینترنتی از مسیرهای غیرمجاز ""
برنامه ما شناساندن هرکدام از کالاهای سلامت محور سالم و محتواهای آموزشی تهیه شده در این مسیر است. مانند شناساندن سامانه TTACتیتک و روش اصالت سنجی فراورده های سلامت محور که این موارد باید در اذهان تمام افراد جامعه مثل علامت استانداردنهادینه شود. در نهادینه سازی و اجرای قوانین ، یاری ارگان های مرتبط در امر صدور مجوزهای عرضه کالاهای سلامت محور از مسیرهای صحیح را می طلبد که اعتبار سنجی غذا و دارو را اکتساب نمایند.


محور دوم : خوددرمانی هرگز
خوددرمانی در مورد مصرف داروها در بیماری ها توسط خود شخص بطور خودسرانه از داروهای در دسترس، مراجعه به داروخانه و تهیه داروی دلخواه ، یا مراجعه به پزشک و اصرار بر تجویز داروی دلخواه تعریف میگردد. این موضوع در خصوص آنتی بیتیک ها بسیار حائز اهمیت و بحرانی است بطوریکه بیش از 50درصد نسخ کووید در مرحله اول درمان حاوی آنتی بیوتیک بوده است.
رصد و پایش داروخانه و پزشک توسط معاونت غذا ودارو با بازرسی های مکرر و پایش های مختلف از داروخانه ها و برگزاری کمیته های دانشگاهی تجویز منطقی دارو در حال انجام می باشد. ولی در مورد خود مردم فرهنگ سازی و آگاهی رسانی را می طلبد.


دخالت عطاری ها در امر درمان نیز از جمله تشخیص و تجویز داروهای مختلف گیاهی و حتی شیمیایی
بطور کاملا غیرمجاز توسط افراد فاقد صلاحیت این روزها بسیار شایع بوده و خطر بزرگی برای سلامت اجتماع محسوب می گردد. این موضوع جزء دغدغه های معاونت غذا ودارو بوده و مرتبا در گشت های مشترک و بازرسی های مختلف مورد رصد و پایش قرار گرفته است که منجر به کشفیات مختلف داروهای مخدر و غیرمجاز و دخالت در امر درمان و پلمپ عطاری متخلف شده است. مشکل اینست که صدور مجوز چنین مکان های عرضه کالای سلامت محور از کانال غذا ودارو عبور نکرده و بارها در جلسات مختلف شیوه نامه های مبارزه با قاچاق نحوه صدور این مجوزها با مشارکت غذا ودارو مورد بررسی قرار گرفته است. هم
چنین افزودن کلاس های آموزشی اجباری برای افراد متقاضی دارای صلاحیت کار دراین حیطه ازجمله دستاورد های مهم خواهد بود.
مصرف خود سرانه داروها در پرورش دام و طیور و آبزیان:
با بررسی های مختلف و بازرسی های ادورای از داروخانه های بیمارستانی و خصوصی مخصوصا در شهرستان ها تابعه مشخص شد قسمت اعظم آنتی بیوتیک های فروخته شده بدون نسخه توسط پرورش دهندگان برای خوددرمانی دام و طیور و آبزیان استفاده می شود. که فاجعه ای انسانی بوده و تا مدت ها عوارض آن در نسل ها باقی بماند. طی جلساتی که با کارشناسان دامپزشکی و جهاد کشاورزی برگزار شد راهکارهایی برای کاهش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و جلوگیری از کشتار دام بدون طی دوره پرهیز دارویی پیسنهاد شد همچنین گشت های مشترک و نظارت های دقیق تر در این مسیر و هم چنین نظارت های دقیق تر بر نحوه صدور مجوزهای فروش محصولات دامی از جمله لبنیات و ..... نیز پیشنهاد گردید.
آگاه سازی دامپروران برای جلوگیری از کشتاهای غیراصولی ضروری است . هم چنین حمایت مجمع خیرین استان نیز در راه احداث کشتارگاه های صنعتی جهت تروریج کشتار بهداشتی و اصولی و اطمینان از انجام فرایند پیش سرد گوشت ها در استان بسیار حائز اهمیت است و نیز باید کوشید که با افزایش آگاهی جمعی در نحوه تهیه دام و طیور وآبزیان سالم و محصولات لبنی سالم گام مهمی در تحقیق شعار برداشته شود.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: چهارمین مجمع سلامت استان خود مراقبتی آری خود درمانی هرگز معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :