مردم از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه پرهیز کنند

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۹ کد : ۲۲۸۶۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۶۱
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی معاونت غذا و دارو به شهروندان استان توصیه کرد که برای حفظ سلامتی خود از لبنیات پاستوریزه موجود در بازار استفاده کنند.
مردم از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه پرهیز کنند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، مهندس مریم کلبعلی کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: در حال حاضر در بازار 2 نوع محصول لبنی با عنوان سنتی و پاستوریزه عرضه می شود که به علت تبلیغات غیر واقعی تعدادی از مصرف کنندگان به مصرف نوع سنتی آن تمایل پیدا کردند.

وی تاکید کرد: با توجه به نبودن تجهیزات پاستوریزاسیون شیر در فرآیند سنتی مصرف این محصول ممکن است منجر به ابتلا مصرف کنندگان به تب مالت و سایر بیماری ها شود.

وی اضافه کرد: هرچند ماده اولیه هر 2 محصول شیر خام است ولی تفاوت های بسیاری در این 2 محصول وجود دارد.

این کارشناس مواد غذایی تصریح کرد: محصول سنتی بازار عموما در مکانهایی  که مجوز یا پروانه ای از اداره نظارت بر موادغذایی ،آشامیدنی وبهداشتی ندارند و صرفا از مجامع صنفی پروانه کسب دارند تولید می شود.

وی بیان کرد: محصول لبنی سنتی به خصوص شیر ، پنیر، خامه ،سرشیر و بستنی نقش بسیار زیادی در این چند سال اخیر در افزایش موارد ابتلا به بیماری خطرناک تب مالت و ... داشته اند.

وی تصریح کرد: در حالیکه تولید لبنیات پاستوریزه صرفا در کارخانه با نظارت بازرسان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ملی انجام می شود.

وی ادامه داد: این واحدها ملزم به رعایت ضوابط بهداشتی هستند و پس از اخذ مجوز سازمان غذا و دارو همچنین پس از اخذ گواهی استاندارد حق تولید و عرضه محصول تولیدی خود را دارند.

کلبعلی یادآور شد: سازمان غذا و دارو برای حفظ سلامت مصرف کنندگان قبل از صدور پروانه و اجازه تولید، تولید کننده را مکلف به رعایت مواردی می کند.

وی این موارد را خریداری و نصب تجهیزات از قبیل دستگاه پاستوریزه ، سردخانه، تانک استیل و...، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مواد غذایی در کارخانه تحت عنوان واحد کنترل کیفیت شیرخام و محصول نهایی ذکر کرد.

وی ادامه داد: استخدام حداقل یک نفر کارشناس تغذیه یا صنایع غذایی یا دامپزشک به عنوان مسئول فنی کارخانه که مکلف به حضور در زمان تولید و بسته بندی در کارخانه است و تولید بدون حضور مسئول فنی تخلف بهداشتی و منجر به پلمپ خط تولید و ضبط محصولات به نفع دولت می شود.

وی یادآور شد: همچنین کارخانه پس از تایید قابلیت مصرف محصول توسط مسئول فنی حق عرضه محصول را دارد ، درج تاریخ تولید و انقضا ،نشانگر تغذیه ای،نام واحد تولیدی ،آدرس ،آرم سازمان غذا ودارو ،نام تجاری  و سایر اطلاعات مفید برای مصرف کنندگان، از الزامات دیگر می باشد.

این کارشناس مواد غذایی گفت: در خصوص علت استقبال مصرف کنندگان به محصولات لبنی سنتی می توان به برخی عوامل اشاره کرد.

کلبعلی تبلیغ غیر واقعی این محصولات توسط فروشندگان به علت سود بالاتر، ارزانتر بودن محصول نسبت به نوع پاستوریزه و وجود شایعاتی غیرواقعی در خصوص استفاده از نگهدارنده در صنایع لبنی - وجود روغن پالم عنوان کرد.

کلید واژه ها: مصرف لبنیات غیر پاستوریزه کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی معاونت غذا و دارو مهندس مریم کلبعلی


( ۲ )

نظر شما :