معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

فروش کپسول‌هایی حاوی داروهای اعصاب و روان برای ترک اعتیاد در برخی عطاری‌ها

۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۴ کد : ۲۳۱۱۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۳۵۲
معاون غذا و دارو اراک گفت: کپسول ظاهرا گیاهی با نام های مختلف دتا، دتای هندی، فلفل قرمز، دوغی و اسامی گوناگون دیگر بلایی هستند که خیلی از افراد، به خاطر تفکر اشتباه اینکه هر چیزی که گیاه درونش باشد مفید است اسیر آن می شوند.
فروش کپسول‌هایی حاوی داروهای اعصاب و روان برای ترک اعتیاد در برخی عطاری‌ها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: کپسول ظاهرا گیاهی با نام های مختلف دتا، دتای هندی، فلفل قرمز، دوغی و اسامی گوناگون دیگر بلایی هستند که خیلی از افراد، به خاطر تفکر اشتباه اینکه هر چیزی که گیاه درونش باشد مفید است اسیر آن می شوند.

وی افزود: گیاهانی همچون فلفل، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: کپسول ظاهرا گیاهی با نام های مختلف دتا، دتای هندی، فلفل قرمز، دوغی و اسامی گوناگون دیگر بلایی هستند که خیلی از افراد، به خاطر تفکر اشتباه اینکه هر چیزی که گیاه درونش باشد مفید است اسیر آن می شوند.زنجبیل، نعنا و زردچوبه و غیره فقط برای طعم دادن و رنگ دادن به این کپسول ها استفاده می شود و هیچ جنبه درمانی و تاثیر علمی بر فرد نخواهد داشت.

معاون غذا و دارو ادامه داد: برخی عطاری ها به صورت غیر مجاز کپسول هایی حاوی داروهای اعصاب و روان را عرضه می کنند.داروهایی مثل ترامادول، لورازپام، کلونازپام، دیفنوکسیلات و غیره در ترکیب این کپسول ها دیده می شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک تشریح کرد: برخی عطاری ها در روزهای اول با دوز بالا و تعداد زیاد، به فرد مصرف کننده تجویز می کنند و سپس مقدار و دوز آن را کاهش می دهند، همین امر موجب توهم و حتی تشنج در افراد می گردد و این به دلیل قرص های اعصاب و روان گردان های موجود در کپسول است.

معاون غذا و دارو گفت: با نظارت دقیق بر توزیع قرص های اعصاب و روان و همچنین عطاری های متخلف می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

کلید واژه ها: عطاری ها مواد مخدر و محرک دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۲۹ )

نظر شما :