در راستای هفته بسیج ملی تغذیه سالم صورت گرفت؛

حضور کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک در برنامه تلویزیونی" خانه آفتابی"

۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۲ کد : ۲۳۲۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۴۰
کارشناس مسئول غذایی اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه استانی در برنامه " خانه آفتابی" به مناسب هفته بسیج ملی تغذیه سالم با شعار۳،۲،۱ غذای سالم با هدف کاهش مصرف قند ،نمک وچربی پرداختند.
حضور کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک در برنامه تلویزیونی" خانه آفتابی"

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اراک،مهندس آیدا غفاری کارشناس مسئول اداره نظارت بر مود غذایی معاونت غذا و دارو اراک  در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه استانی در برنامه " خانه آفتابی" به معرفی هفته بسیج ملی تغذیه سالم پرداختند.

مهمترین علت مرگ و میر و 76درصد کل بار بیماریها در ایران  به بیماریهای مزمن اختصاص یافته است ، که الگوی غذایی نامناسب و مصرف زیاد قند و نمک وچربی از مهمترین علل بروز ان محسوب میشود، مطالعات نشان داده اند که تغذیه نامناسب بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع دو و برخی سرطانهاست.

درحال حاضر بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی مرگ در افراد بالای 30 سال و دومین عامل مرگ در افراد 15 تا 59 سال در کشور ما بحساب می آید و شیوع دیابت نیزحدود 10درصد گزارش شده است.

در حدود 50درصد زنان و 39 درصد مردان 64-15 سال در کشور دچار اضافه  وزن و چاقی هستند و سرانه مصرف قندو شکر روزانه 66 گرم است درحالیکه براساس سبد مطلوب غذایی حداکثر مصرف روزانه قند وشکر 40 گرم توصیه شده است. تحقیقات نشان داده اند مصرف یک قوطی نوشابه در روز منجر به حدود 7 کیلوگرم اضافه وزن در سال میشود. سرطان پانکراس ، بیماریهای کلیوی، فشار خون بالا بیماریهای قلبی به خصوص در زنان ، نقرس ، اختلال حواس و الزایمر از دیگر عوارض مصرف زیاد مصرف مواد قندی و شیرین است.

از سوی دیگر افزایش مصرف روغن و چربی به ویزه چربی های اشباع از طریق مصرف بی رویه فست فود ها و غذاهای چرب و سرخ شده موجب افزایش شیوع بیماریهای غیر واگیر نظیر بیماریهای قلبی عروقی برخی سرطانها از جمله سرطان پستان، سرطان پروستات و دیابت شده است.

بررسی ها نشان داده اند که سرانه مصرف روغن وچربی در کشور ما روزانه 46 گرم است این درحالیست که در رژیم غذایی مطلوب حداکثر 35 گرم روغن در روز توصیه شده است.

در این راستا بسیج آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور با هدف کاهش مصرف قند ونمک وچربی با شعار ( 1،2،3 غذای سالم)  به این مهم اختصاص یافته است.
 

انتهای پیام/

رسول غفاری  

کلید واژه ها: برنامه زنده تلویزیونی هفته بسیج ملی تغذیه سالم


نظر شما :