معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

ورود افراد سودجو و فروش اینترنتی به حوزه دارو مهمترین چالش است

۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۲ کد : ۲۳۳۷۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۴۸
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فضای مجازی تهدیدات زیادی را در حوزه دارو فراهم کرده و مردم باید بدانند، فقط پزشک مجاز به تجویز و تنها داروخانه ها مجاز به فروش دارو هستند.
ورود افراد سودجو و فروش اینترنتی به حوزه دارو مهمترین چالش است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان در جلسه مجمع سلامت شهرستان تفرش، بیان کرد: فرآورده هایی که حاوی سرب، فلزات و مواد رادیواکتیو هستند در فضای مجازی و برخی عطاری ها بدون هیچ نظارتی به مردم عرضه می شود که عوارض پوستی و آلرژی و احتمال بروز سرطان از عوامل و خطرات پس از آنها است.

وی افزود: فروش مکمل های ورزشی در باشگاه ها که بسیاری از آنها به مواد کورتونی که نارسایی های زیادی از جمله کلیه را در پی دارد، نیز از جمله چالش های پیش رو و مخاطرات سلامت است.

وی تاکید کرد: مراجعه به سامانه اصالت سنجی تی تک و توجه به برچسب زرد سلامت کالاها، می تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند برای فروش اینترنتی دارو هیچگونه مجوزی صادر نشده و نخواهد شد و داروی مورد نظر، اعتماد وزارت بهداشت را ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: عطاری مکانی است که باید ادویه، گیاه خشک و عرقیات را عرضه کند و اگر غیر از این باشد، مرتکب خلاف و جرم می شود.

وی افزود: زیر نظر بودن عطاری ها توسط دانشگاه علوم پزشکی و طی کردن مراحل اخذ مجوز در دستگاه های زیربط، می تواند تا حدودی خلع قانونی را برطرف کند.

وی یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران 3 برابر متوسط جهانی است و در دیگر زمینه ها نیز از جمله مصرف خودسرانه دارو، از میانگین کشوری بالاتر هستیم و اگر این ول انگاری ادامه دار باشد نسل های آینده مان دچار مشکل خواهند شد.

دکتر علیمرادیان در پایان به رعایت نکردن بسیاری از موارد بهداشتی و رسیدن به فروش و توزیع سریع تر اشاره کرد و گفت: شناسنامه دار کردن محصولات دامی و کشاورزی و اضافه شدن الزام اخذ گواهی ایمنی در کنار گواهی بهداشت، می تواند موثر باشد.

کلید واژه ها: افراد سودجو فروش اینترنتی دارو چهارمین مجمع سلامت استان دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :