مصرف دارو در کشور ۳ برابر سرانه مصرف جهانی است

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۴۰۶۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۰۱
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان مصرف دارو در کشور بیش از حد استاندارد جهانی است.
مصرف دارو در کشور ۳ برابر سرانه مصرف جهانی است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان بیان کرد: متاسفانه مصرف خودسرانه دارو و بیش از حد نیاز، در کشور و به طبع آن استان مرکزی بیش از میانگین جهانی است.

وی افزود: به طور میانگین حدود 50 قلم دارو همواره کمبود داشته که اکثر آنها جزء داروهای خاص هستند.

وی تاکید کرد: اینگونه داروها به خصوص داروهای خاص در داروخانه های منتخب به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مردم عرضه و مردم می توانند با هاهنگی پیش از مراجعه، به داروخانه مورد نظر رفته و داروی خود را دریافت کنند.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه 190 در ساعات اداری و در ایام هفته آماده پاسخگویی به سوالات هم استانی های عزیز است که همچنین برای رفاه حال بیشتر مردم شماره تلفن همراه 09188939395 نیز معرفی شده که کارشناسان و همکاران معاونت غذا و دارو تا ساعت 20 حتی در روزهای تعطیل مردم را در این زمینه راهنمایی می کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: متاسفانه با مصرف بی رویه و خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها، بحث مقاومت میکروبی نیز به میان می آید که بسیار جدی است و باید مورد توجه هم مردم و هم پزشکان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: خوددرمانی نیز در سال های اخیر بسیار افزایش یافته و بسیاری بر این باورند که برخی داروها نظیر ژلوفن، عوارضی ندارند که سخت در اشتباه اند و اگر بدون توصیه و تجویز پزشک مصرف شوند، نارسایی هایی چون گوارشی و کلیوی در پی خواهند داشت.

دکتر علیمرادیان گفت: حتی دلیل بستری شدن برخی افراد در بیمارستان ها، می تواند مصرف خودسرانه دارو و خوددرمانی باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: هنگام مصرف دارو بحث تداخل دارو با دارو و دارو با غذا نیز باید جدی گرفته شود که نیاز است مردم ضمن توجه به توصیه های پزشک معالج از همکاران داروخانه نیز بخواهند، مضرات و تداخلات احتمالی داروی مورد نیاز و مد نظر را توضیح دهند.

کلید واژه ها: مصرف دارو معاون غذا و دارو اراک دکتر علیمرادیان


( ۳ )

نظر شما :