خرید و فروش دارو در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود

۰۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲ کد : ۲۴۱۴۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۳۳
معاون غذا و دارو گفت: بر اساس قوانین موجود، خرید و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی عملی مجرمانه است. برای تهیه دارو باید به مراکز مجاز یعنی داروخانه‌ها مراجعه شود.
خرید و فروش دارو در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: برخی اقلام دارویی پرمصرف و پرطرفدار مانند: داروهای کاهش‌دهنده و افزایش‌دهنده وزن، فرآورده های موثر بر میل جنسی، دارو و اقلام آرایشی موثر در زیبایی و رشد مو، فرآورده های افزایش تمرکز و داروهای افزایش‌دهنده قد به دلیل درخواست بالای آن در بین عموم مردم، محبوبیت بیشتری دارند و توسط افراد فاقد صلاحیت و بصورت قاچاق به فروش می‌رسند و بدون پشتوانه علمی به مخاطبان تبلیغ می‌شود. گرچه مصرف آنها عوارض جانبی و مخرب بر اندام‌های مختلف بدن بر جا می‌گذارد.

وی افزود: داروهای لاغری گیاهی نه تنها به هیچ وجه گیاهی نیستند بلکه به دلیل داشتن هورمون تیروکسین و ایجاد پرکاری تیروئید به صورت مصنوعی باعث لاغری می‌شوند. برخی از این داروها حاوی ماده‌ای است به نام گرد فرشته که نوعی مخدر است و باعث بی‌اشتهایی فرد می‌شود. جالب است بدانید گرچه ممکن است این داروهای غیر مجاز در کوتاه مدت باعث لاغری شود اما بعد از مدتی نه تنها تمام وزنی که از دست رفته دوباره برمی‌گردد، بلکه ممکن است بیشتر از قبل هم شود.
 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود، خرید و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی عملی مجرمانه است. برای تهیه دارو باید به مراکز مجاز یعنی داروخانه‌ها مراجعه شود. چراکه افراد سودجو با تبلیغ و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌نمایند. علاوه برآن ممکن است داروهایی که به دست مصرف کننده می‌رسد تاریخ مصرف گذشته یا غیرمجاز و تقلبی باشد و نیز به دلیل عدم نگهداری در شرایط لازم فاسد شده باشند. به همین دلیل لازم است که دارو از داروخانه و زیر نظر پزشک و داروساز تهیه و مصرف شود. بنابراین فروش هرگونه داروی مجاز و غیرمجاز در فضای مجازی به علت مقوله مهم دارو و سلامت افراد ممنوع و غیرقانونی می‌باشد.

معاون غذا و دارو در پایان خاطر نشان کرد: در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی ، می بایست مراتب از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  گزارش شود.کارشناسان پلیس فتا بصورت ۲۴ ساعته به عنوان مرکز فوریت‌های سایبری آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان می باشند.

کلید واژه ها: خرید و فروش دارو در فضای مجازی جرم دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۱۷ )

نظر شما :