مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت میکروبی می شود

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۲ کد : ۲۴۱۸۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۶۴
مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک : تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیک ها به ویژه در طی درمان ویروس کووید ۱۹ جایگاهی ندارد و بیمار هیچ گونه سودی از مصرف آن نخواهد برد.
مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد مقاومت میکروبی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اراک؛ دکتر نادر زرین فر بیان کرد: متاسفانه میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور و به دنبال آن در استان مرکزی بی رویه و سرانه مصرف آن بالاتر از میانگین جهانی می باشد و اگر چه آنتی بیوتیک ها می توانند  باعث نجات زندگی شوند، اما هنگام بیماری، همیشه انتخاب اول نیستند.

وی تاکید کرد: بی تردید اگر آنتی بیوتیک در زمان درست تجویز نشود کمکی به بهبود بیمار نخواهند کرد اما اثرات جانبی آن از جمله صرف هزینه بالا و ایجاد مقاومت میکروبی می تواند باعث آسیب شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس دستورالعمل کشوری، تجویز آنتی بیوتیک هیچگونه سودی برای بیمار ندارد و پزشکان باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند لذا مصرف آن زمانی کاربرد دارد که شواهدی از عفونت باکتریال در معاینات آن مشاهده شود.

زرین فر اضافه کرد: از این رو اگر در هفته دوم سیر بیماری شواهدی از عفونت باکتریال در بیمار مشاهده شود تجویز آنتی بیوتیک بلامانع است و مصرف زودتر آن باعث ایجاد مقاومت میکروبی میشود و مقاومت میکروبی زمانی رخ می دهد که باکتری ها دیگر به داروهایی که برای کشتن آنها طراحی شده اند پاسخ نمی دهند.

کلید واژه ها: مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک ها


( ۱ )

نظر شما :