آغاز پویش ملی «دارو زباله نیست» از ۱۵ اسفند/ جمع آوری و امحاء اصولی داروها برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست

۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۱ کد : ۲۴۲۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۶۰
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محورسازمان غذا و دارو از آغاز پویش ملی «دارو زباله نیست» از ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فرودین ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در این پویش ضمن تلاش برای آگاهی‌رسانی درباره نحوه امحاء درست داروها، با کمک داروخانه های منتخب داروهای مازاد و تاریخ گذشته جمع آوری و توسط شرکت های تخصصی حمل و امحا می شود تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.
آغاز پویش ملی «دارو زباله نیست» از ۱۵ اسفند/ جمع آوری و امحاء اصولی داروها برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست

به گزارش ایفدانا،  دکتر  نوشین محمد حسینی در نشست خبری «پویش ملی دارو زباله نیست»، با بیان اینکه حدود ۲۵ میلیون خانواده در کمقاومت میکروبی در نتیجه دفع نادرست آنتی بیوتیک ها شور داریم، افزود: اگر هر خانواده فقط ۱۰۰ گرم دارو را وارد طبیعت کند، عدد بزرگی بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن می رسد، باید توجه کرد که نحوه برخورد با داروها بسیار بسیار مهم است و امیدواریم در طول این پویش بتوانیم این موارد را آموزش داده و پیش بریم.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محورسازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در پویش‌های قبلی آموزش های کامل ارائه شد تا نحوه بی‌خطرسازی را در منزل بدانند، از جمله داروهایی که بسیار می توانند برای سلامت همه موجودات خطرناک باشند، آنتی‌بیوتیک‌ها هستند. 


وی ادامه داد: اگر آنتی‌بیوتیک به صورت منطقی تجویز و مصرف شود، عملا نباید دور ریز آنتی‌بیوتیک داشته باشیم. زیرا در این صورت آنتی‌بیوتیک تجویزی به اندازه نیاز بیمار است و اگر بیمار دوره درمانش را کامل کند، نباید آنتی‌بیوتیک اضافه در منزل داشته باشیم، اما گاهی پیش می‌آید که آنتی‌بیوتیک‌ها به دلایل مختلف اعم از حساسیت دارویی، ناقص گذاشتن درمان و... در خانه اضافه می‌مانند. باید توجه کرد که اگر دفع آنتی‌بیوتیک‌ها نادرست انجام شود و در زباله معمولی ریخته شوند، می‌توانند دوباره به چرخه زندگی ما برگردند و مقاومت میکروبی ایجاد کنند.

محمد حسینی با اشاره به اینکه مقاومت میکروبی به  معنای افزایش دوره درمان و یا حتی غیر ممکن شدن درمان بیماری‌های عفونی و کاهش امکان درمان‌هایی مانند انواع جراحی ها ، پیونداعضا و شیمی درمانی است، اظهار کرد: داروهای درمان شیمی درمانی  به هیچ عنوان نباید در زباله‌های معمولی دفع شوند چراکه این داروها سرطانزا هستند و معمولا از طبیعت حذف نمی شوند و اگر دقت کافی در امحاء آن‌ها انجام نشود، می‌توانند به شدت برای سلامت جامعه پرخطر باشند. 

به گفته وی یکی دیگر از داروهایی که نباید به صورت بی رویه مصرف شده یا دور ریخته شوند هورمون‌ها هستند که می توانند از طریق طبیعت به بدن ما برگشته و مشکلات جدی ایجاد کنند.

وی درباره نحوه امحاء داروهای تاریخ مصرف گذشته، گفت: تا سال گذشته ما از مردم می خواستیم که این داروها در بسته بندی جداگانه ای از زباله های معمولی جمع شده و روی آن‌ها نوشته شود که این‌ها داروهای تاریخ مصرف گذشته هستند و وسایل تیز و برنده هم مانند سوزن‌ها و ... نیز در یک بطری جداگانه ریخته شوند و درش بسته شود و این‌ها را جمع آوری کنند. حال امسال امیدواریم بتوانیم با کمک همکارانمان در قسمت های مختلف وزارت بهداشت و دوستداران سلامت مردم، باکس‌هایی را تهیه کرده و در داروخانه‌ها قرار دهیم تا این داروها و مواد جانبی داروها که قابل مصرف نیستند، در آن‌ها ریخته شوند. زیرا بهترین روش ان است که این داروها به داروخانه‌ها تحویل شود و ما آن‌ها را از داروخانه‌ها جمع‌آوری کنیم. باتوجه به اینکه در داروخانه‌ها همکاران داروساز ما حضور دارند و آن‌ها خطرات زباله دارویی را به خوبی درک می‌کنند، می‌توانند تا زمانیکه جمع آوری شوند از آن‌ها نگهداری کنند. در نهایت این باکس‌ها از داروخانه‌ها جمع آوری شده و از سوی شرکت‌های امحاءکننده دارو، بی‌خطر و به صورت علمی دفع می‌شود.

برای تجویز آنتی بیوتیک به پزشک اصرار نکنید!

وی درباره تجویز بیش از حد آزیترومایسین علی‌رغم عدم تاثیر آن در بیماری کووید۱۹، گفت: نظارت بر تجویز پزشکان و رعایت پروتکل‌های تجویز از سوی آنها، برعهده معاونت درمان وزارت بهداشت است. با این حال باید توجه کرد که پزشک معالج همواره بهترین چیز را برای بیمار می‌خواهد. در برخی موارد که مجبور می‌شود که آنتی بیوتیک را برای بیماری ویروسی تجویز کنند، زمانی است که علاوه بر بیماری ویروسی به دلیل ضعف بدن یک بیماری باکتریایی هم اضافه شده است. اگر پزشکی این موضوع را تشخیص دهد، می تواند برای بیمار تجویز کند. بنابراین مردم به پزشک‌شان اعتماد کنند و اگر دارویی برایشان تجویز می‌شود، دوره درمان را تکمیل کنند و اگر داوریی از سوی پزشک تجویز نشده، نه خودتان نسبت به مصرف آن اقدام کنید و نه اصرار کنید که پزشک آن را تجویز کند.

هیچ داروی خریداری شده ای، قابل برگشت به داروخانه یا هیچ مرکز دیگری نیست

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محورسازمان غذا و دارو همچنین درباره جمع‌آوری اضافه برخی داروهای گران قیمت مانند داروهای درمان سرطان و سایر داروها از مردم از سوی خیریه ها و برخی مراکز، گفت:  یکی از دلایلی که امسال بیشتر روی این پویش پافشاری می‌کنیم، این است که امسال دیدیم که متاسفانه برخی خیریه‌ها، مساجد و ... به جمع آوری داروهایی می‌پردازند که در منازل استفاده نشده‌اند. این کار بسیار خطرناک است؛ در درجه اول یادمان باشد که دارویی که از داروخانه و نظارت داروساز خارج می شود، دیگر قابل مصرف نیست. مگر صرفا برای کسی که دارو برایش تجویز شده و آموزش کافی را برای مصرف دارو دریافت کرده است. در غیر این صورت دارویی که تحت نظارت داروساز نبوده، چون از سلامتش مطمئن نیستیم، به هیچ عنوان قابل مصرف نیست. بنابراین هیچ دارو خریداری شده ای، قابل برگشت به داروخانه یا هیچ مرکز دیگری نیست، مگر برای امحاء آن.

وی گفت: اگر بین آمار فروش دارو و تجویز دارو، مقایسه ای داشته باشیم، اختلاف بزرگی که می بینیم نشان دهنده داروهایی است که به صورت خودسرانه خریداری شده است. البته چند فاکتور جدی هم موثر است؛ اول اینکه دارو در کشور نسبتا ارزان است و بر این اساس قاچاق معکوس دارو وجود دارد. از مردم میخواهیم که دارو را فقط به میزانی که نیاز دارند و برای مشکلی که واقعا وجود دارد، مصرف کنند، البته یک مقدار کم از داروهای ضروری باید در خانه باشد که آن ها را با کمک داروساز برای خانه فراهم کنید اما از نگهداری بیش از اندازه انواع مسکن ها و انتی بیوتیک ها در منزل  خودداری کنند.

کلید واژه ها: آغاز پویش ملی «دارو زباله نیست»


( ۱ )

نظر شما :