معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

مصرف بی رویه دارو ، مسیر صحیح درمان را تغییر می دهد

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۵ کد : ۲۵۵۳۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۰۴
معاون غذا و دارو اراک گفت: خوددرمانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده و کمتر کسی برای بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه می‌کند.
مصرف بی رویه دارو ، مسیر صحیح درمان را تغییر می دهد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در واقع افراد بدون نگرانی از عوارض احتمالی دارو یا سراغ جعبه های دارو‌ که در منزل نگه داری می کنند می‌روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به خرید می کنند.

وی افزود: حتی گاهی پا را فراتر نهاده و برای دیگران هم دارو تجویز می کنند ، در حالی که حتی مصرفه خودسرانه ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز بی خطر نیست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این که میزان مصرف دارو‌های خودسرانه در کشور چقدر است به درستی مشخص نیست ولی آنچه از گزارش‌های میدانی می‌توان برداشت کرد، این است که مردم بدون نسخه پزشک به برخی از داروها دسترسی دارند .

معاون غذا و دارو گفت: در حالی که در کشور‌های پیشرفته دنیا به راحتی و سهولت، دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها را در اختیار بیمار قرار نمی‌دهند چرا که عوارض جبران ناپذیری دارد.

این داروساز ادامه داد: اعتقاد به بی خطر بودن مصرف خود سرانه داروها ، نداشتن فرصت کافی جهت مراجعه به پزشک برای رفع مشکل ، تحویل دارو بدون تجویز پزشک توسط داروخانه‌ها ،  از عوامل مهم مصرف خودسرانه دارو‌ها می‌باشد.
 

وی تصریح کرد: چنانچه شرایط مصرف منطقی دارو را ملاک قرار دهیم ، کمترین هزینه برای فرد و جامعه صرف خواهد شد.

وی افزود: پزشک هنگام تجویز دارو، شرایط خاص بیمار (مثل سن، نارسایی کبدی و کلیوی، بروز تداخلات دارویی در مصرف همزمان چند داروو شرایط خاص فیزیولوژیک مثل بارداری و شیردهی) را در نظر می‌گیرد.


دکتر علیمرادیان گفت: کرد: افراد توجه داشته باشند که از توصیه‌ی داروی خود به دیگران خودداری کنند، چرا که هر دارو با توجه به وضعیت هر شخص داده می‌شود و قابل تعمیم به دیگران نیست.


در پایان در صورت بروز هرگونه سوال در ارتباط با مسمومیت ها، عوارض جانبی دارو، موارد منع مصرف داروها، شرایط نگهداری داروها، عوارض جانبی دارویی (ADR)، تداخلات دارو با دارو، تداخلات دارو با تست آزمایشگاهی و غذا و مصرف دارو در شرایط بارداری و شیردهی، مرکز تلفنی اطلاع رسانی دارویی و مسمومیت‌ها (DPIC) با شماره تماس 190 پاسخگوی شما خواهد بود.

کلید واژه ها: مصرف بی رویه دارو دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۲ )

نظر شما :