ورود ۲۱ مولکول جدید به فهرست دارویی کشور/۹۰ پرونده دیگر در دست بررسی است

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۶۴۵۳ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۳۶
دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر با بسته شدن فهرست دارویی کشور بیماران خاص و صعب‌العلاج از دسترسی به داروهای جدید محروم ماندند، گفت: ۲۱ قلم داروی جدید طی ۸ ماه اخیر در حالی به فهرست دارویی کشور افزوده شده است.
ورود ۲۱ مولکول جدید به فهرست دارویی کشور/۹۰ پرونده دیگر در دست بررسی است

به گزارش ایفدانا و به نقل از سالم خبر، محمدمهدی مجاهدیان، در مورد وضعیت فهرست دارویی کشور اظهار کرد: متاسفانه طی سه سال گذشته فهرست دارویی کشور بسته بود. این موضوع موجب شد برخی از بیماران و به خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج، از دسترسی به داروهای جدید محروم بمانند. خوشبختانه از ۸ ماه پیش فهرست دارویی کشور باز شده و کمیته‌های تخصصی مرتبط با ورود دارو به فهرست دارویی کشور تشکیل شده است.

وی افزود: در این ۸ ماه، ۲۱ مولکول جدید به فهرست دارویی کشور افزوده شده است. ورود دارو به فهرست دارویی کشور نیاز به ارزیابی‌های تخصصی دارد. در ابتدا باید کمیته‌های تخصصی بالینی تشکیل شود تا داروهای درخواستی را از نظر اثربخشی و ایمنی مورد بررسی قرار دهند. بعد از تاییدیه کمیته‌های تخصصی بالینی، موضوع هزینه اثربخشی دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد که این بررسی در کمیته تخصصی اقتصاد دارو صورت می‌گیرد. در صورت تایید کمیته‌های تخصصی، کارگروه اصلی که اعضای آن از حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان هستند، تشکیل و ورود داروی جدید به فهرست دارویی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مجاهدیان ادامه داد: به جز ۲۱ دارویی که این مراحل را پشت سر گذاشته و وارد فهرست دارویی کشور شده‌اند، حدود ۹۰ پرونده دارویی دیگر در دستور کار بررسی در کمیته‌های تخصصی قرار دارند که این تعداد بالای پرونده، به علت بسته ماندن فهرست در سال‌های گذشته بوده است.

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور بیان کرد: اکثر داروهای تایید شده در این چند ماه، داروهای ضد سرطان هستند. البته در بین آن‌ها داروهای SMA  و دیابت و قلب و عروق نیز وجود دارند.

وی ادامه داد: زمانی که فهرست دارویی کشور بسته شد، دو موضوع اصلی مطرح بود. یکی اینکه بودجه دارویی کشور محدود است و امکان توسعه فهرست دارویی کشور وجود ندارد و دیگر اینکه ممکن است ورود داروهای جدید به فهرست دارویی، ورود دارو به فهرست بیمه‌ای سازمان‌های بیمه‌گر را تحمیل کند. وظیفه ما به عنوان سازمان غذا و دارو این است که دارو را در دسترس بیمار قرار دهیم و این که یک دارو به دلیل آنکه بیمه نتواند آن را تحت پوشش قرار دهد، پس وارد فهرست دارویی نشود، نباید مطرح باشد. هرچند یکی از شروط ورود دارو به فهرست دارویی کشور، هزینه اثربخش بودن دارو است که این موضوع می‌تواند به سازمان‌های بیمه‌گر در خصوص ورود دارو به فهرست بیمه‌ای آن‌ها کمک کند. خوشبختانه در چند وقت اخیر تعاملات بسیار خوبی با سازمان‌های بیمه‌گر در مورد داروهایی که جدیدا وارد فهرست شده داشته‌ایم.

مجاهدیان افزود: هنگام ورود داروهای جدید به فهرست دارویی کشور تعیین نمی‌کنیم که دارو وارداتی یا تولید داخل باشد. با این حال ما به درخواست شرکت‌های دارویی تولید داخل و واردکننده، دارو را وارد فهرست می‌کنیم و از این ۲۱ قلم جدید، بیش از ۷۵ درصد داروها، به درخواست شرکت‌های تولیدی در داخل کشور بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی تاثیر این موضوع بر صادرات گفت: یکی از مشکلاتی که بسته بودن فهرست دارویی در چند سال اخیر، علاوه بر عدم دسترسی بیماران به داروهای جدید، ایجاد کرده این است که شرکت‌های داروسازی تولید داخل، انگیزه‌ای برای تحقیق و توسعه در حوزه‌ی داروهای جدید نداشتند. بعد از باز شدن فهرست دارویی کشور، موضوع تحقیق و توسعه در حوزه داروهای جدید در شرکت‌های داروسازی کشور رونق ویژه‌ای پیدا کرده است. این موضوع خود می‌تواند به صادرات دارو کمک کند چرا که داروهای تولیدی شرکت‌های داروسازی ایرانی از نظر قیمتی و کیفیت، قابل رقابت در بازار دارویی سایر کشورها هستند.

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور خاطرنشان ساخت: فهرست دارویی کشور در حال حاضر شامل حدود ۱۲۵۰ مولکول دارو می‌شود که با وجود اشکال مختلف دارویی از این مولکول‌ها، تعداد اقلام داخل فهرست به بیش از ۳۵۰۰ قلم می‌رسد. اما این تعداد داروی موجود در فهرست مربوط به ابتدای تشکیل صنعت داروسازی کشور تاکنون بوده است و با توجه به اینکه حدود هشت ماه از باز شدن فهرست داروی می‌گذرد، وارد شدن ۲۱ مولکول جدید به این فهرست در این مدت کوتاه، بسیار مطلوب است.
 

کلید واژه ها: ورود ۲۱ مولکول جدید به فهرست دارویی کشور


( ۱ )

نظر شما :