نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای، راهنمای یک انتخاب مطمئن برای مصرف کننده گان مواد غذایی

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۲ کد : ۲۶۵۴۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۷۳
جانشین مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای (چراغ راهنمای تغذیه‌ای) ، راهنمای یک انتخاب مطمئن برای مصرف کننده گان مواد غذایی هستند.
نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای، راهنمای یک انتخاب مطمئن برای مصرف کننده گان مواد غذایی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، مهندس آذر مختاری جانشین مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای (چراغ راهنمای تغذیه‌ای) ، راهنمای یک انتخاب مطمئن برای مصرف کننده گان مواد غذایی هستند.

مهندس مختاری با اشاره به اینکه تبلیغات یکی از عوامل مؤثر در مصرف مواد غذایی است که می‌تواند با استفاده از آن ذائقه افراد را تغییر داد افزود: برچسب‌های روی بسته‌بندی موادغذا، نوعی تبلیغات و در واقع اصلی‌ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولیدکننده و فروشنده با خریدار و مصرف کننده می‌باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: امروزه متاسفانه بیماری های غیر واگیر از بیماری های واگیر سبقت گرفته اند که در این خصوص نقش تغذیه و استفاده از مواد غذایی بسیار مهم و تاثر گذار است.

مختاری با اشاره به نقش موثر و مهم مواد غذایی در ابتلا به بیماری های غیر واگیر افزود: انتخاب آگاهانه و درست مواد غذایی می تواند در کاهش ابتلا به بیماری های غیر واگیر بسیار تاثیرگذار باشد.

وی به نقش نشانگرهای رنگی تغذیه ای در ایجاد امکان یک انتخاب صحیح اشاره کرد و ادامه داد: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای (چراغ راهنمای تغذیه‌ای) بر روی برچسب محصولات خوراکی، به منظور افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و ارتقاء سلامت جامعه درج می‌گردند.

جانشین مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اراک افزود: هدف از نشانگرهای رنگی، کمک به مصرف کننده به منظور ارزیابی خواص تغذیه‌ای محصول است تا بتواند با توجه به شرایط جسمی و توانایی شخصی، آگاهی و حق انتخاب داشته باشد.

وی تاکید کرد: مهمترین نکته بارز این نشانگرها آن است که در خصوص مقادیر شاخص‌های قند – چربی – نمک و اسیدهای چرب ترانس از طریق سه رنگ سبز به معنای کم، نارجی به معنای متوسط و قرمز به معنای زیاد به مصرف کننده اطلاع‌رسانی می‌شود.

مختاری یادآور شد: در نشانگرهای رنگ سبز میزان قند، چربی ونمک در آن محصول کم است، رنگ نارنجی نشان دهنده یک انتخاب نسبتا خوب و رنگ قرمز نشان دهنده یک انتخاب خطرناک است، یعنی میزان قند، چربی و نمک در آن محصول زیاد است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه کردن به برچسب مواد غذایی هنگام خرید و انتخاب مواد غذایی با توجه به شرایط جسمانی و سوابق بیماری های قبلی بتوانیم به افزایش سلامت خود و خانواده کمک کنیم.

پایان پیام/

کلید واژه ها: نشانگر رنگی تغذیه ای مهندس آذر مختاری


نظر شما :