کالاهای قاچاق سلامت‌محور تهدیدی برای جان مردم

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۷ کد : ۲۶۶۳۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۵۸
معاون غذا و دارو اراک گفت: رویکرد مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور باید جنبه پیشگیرانه داشته باشد.
کالاهای قاچاق سلامت‌محور تهدیدی برای جان مردم

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارواظهار داشت: کالاهای سلامت محور شامل دارو، مکمل ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مواد و فراورده های خوراکی آشامیدنی و آرایشی بهداشتی است.

دکتر علیمرادیان با بیان اینکه با توجه به وضعیت خاص لوازم آرایشی بهداشتی ذکر این نکته ضروری است که 90% محصولات آرایشی بهداشتی قاچاق، تقلبی هستند، تصریح کرد: حدود 4/5 درصد درآمد خانوار صرف خرید  لوازم آرایشی بهداشتی می شود که 3 برابرسرانه مصرف دراروپاست.

وی خاطرنشان کرد: تقلب های صورت گرفته شامل کالاهای تاریخ گذشته، تغییر تاریخ، جعل بسته بندی و پرکردن آن  با مواد فاقد استاندارد و حمل با ناوگان فاقد استاندارد ( 20-  درجه  تا 80 درجه سانتیگراد ) هستند و ضرر مالی که از این خریدها به کشور وارد می شود، قابل محاسبه نیست، کافیست بیاندیشیم چه هزینه ای  برای شکوفایی  یک انسان در جامعه  صرف می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان داشت: در ارتباط با لوازم آرایشی بهداشتی  گزارش های متعددی از آثار سوء مصرف کالاهای فاقد استاندارد بر سلامت چشم، پوست و موی افراد وجود دارد، عفونت عنبیه چشم، حساسیت  پوستی، کچلی، آکنه و جوش سرسیاه، صدمات کبدی و...از جمله عوارض گزارش شده، مصرف محصولات قاچاق و تقلبی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به نتایج مصیبت بار ورود کالای قاچاق به کشور گفت: به طور مثال درحیطه  دارو برای  بیمار داروهای ضد انعقاد خون تجویز شده اما  بیمار داروی تقلبی و قاچاق  را به تناوب مصرف کرده و این موضوع  به سادگی  منجر به مرگ  یک انسان میشود.

دکتر علیمرادیان با اشاره به عوامل اصلی شکل گیری قاچاق کالاهای سلامت محور اظهار داشت: عدم بهبود مناسب شاخص های تجارت فرامرزی، نظام تعرفه ای- موانع غیزتعرفه ای ،شفافیت ناکافی و وجود امکان  گردش  کالای قاچاق و عرضه کالاهای سلامت محور قاچاق در سطح  عرضه، وجود تقاضا برای برخی  داروها و لوازم آرایشی و مواد غذایی غیرمجاز، ناکافی بودن کیفیت یا کمیت تولید، تبلیغات ماهواره ای و فضایی مجازی برای استفاده از کالاهای خارجی و قاچاق و اهداف ضد امنیتی و ضد اقتصادی دشمنان از جمله این عوامل هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور باید جنبه پیشگیرانه داشته باشد، تصریح کرد: مردم در خریدهای خود جهت اطمینان می توانند پس از استعلام و دریافت پاسخ از طریق سامانه پیامکی 20008822، سایت www.ttac.ir، شماره تماس 6185-021 و بارکد دو بعدی با استفاده از نرم افزار موبایلی اقدام به خرید و مصرف کالای مورد نظر کنند، دقت داشته باشید، شماره پیامک یا شماره تلفنی که به جای شماره های یاد شده درج شده باشد جعلی است.

کلید واژه ها: کالاهای قاچاق سلامت‌محور تهدیدی برای جان مردم دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :