معضل نسخه های خطرناک عطاری ها برای بیماران

۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۵ کد : ۲۷۱۵۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۹۵
رئیس اداره نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو اراک گفت: عطاری‌ها به هیچ عنوان حق دخالت در امور پزشکی، دارویی و ارائه مشاوره به مراجعان حتی در حیطه طب سنتی و در موضوعاتی مانند لاغری، ترک اعتیاد یا هر مساله دیگری را ندارند.
معضل نسخه های خطرناک عطاری ها برای بیماران

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر مریم خدایی رئیس اداره نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو اراک گفت: عطاری محلی است که خشک شده گیاهان دارویی قابل تشخیص، عرقیات گیاهی از منابع مجاز آن هم به شکل بهداشتی و انواع ادویه عرضه می شود. عطاری ها مجاز به ارائه هیچ نوع شکل دارویی آماده ای اعم از قطره، قرص و کپسول به مراجعه کنندگان نیستند و هر اقدامی مانند ادعای درمان بیماری از سوی عطاری ها غیر مجاز و تخلف محسوب می شود و مراجعه کنندگان باید به این مساله توجه داشته باشند.
وی با بیان این مطلب که عطاری‌ها به هیچ عنوان حق دخالت در امور پزشکی و دارویی ندارند گفت: عطاری‌ها حق ارایه مشاوره به مراجعان حتی در حیطه طب سنتی و در موضوعاتی مانند لاغری، ترک اعتیاد یا هر مساله دیگری را ندارند. افراد نیازمند مشاوره در زمینه داروهای سنتی و طبیعی باید به سلامتکده‌های مجاز مراجعه کنند، در سلامتکده، پزشک متخصص طب سنتی حضور داشته و پس از ویزیت بیمار نسبت به تجویز دارو اقدام می‌کند.
وی با اشاره به نظارت بر عطاری ها در استان مرکزی گفت: بازدید از عطاری ها به طور معمول توسط کارشناسان اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه صورت می پذیرد و در کنار آن بر حسب مورد بازدیدهای مشترک همراه با اداره اماکن، اداره تعزیرات و بازرسین مبارزه با کالای قاچاق انجام می شود که تعداد بازرسی از هر عطاری به طور روتین حداقل چهار بار در سال است.
رئیس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی , مکمل دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به فروش و عرضه مکمل های ورزشی توسط فروشگاه های  موجود در سطح شهر گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی دراین رابطه، ارائه مشاوره‌های دارویی از طریق فروشگاه های موجود در سطح شهر و یا مربیان ورزشی و همچنین توزیع غیر مجاز مکمل‌های ورزشی درباشگاه‌هاست. که در این خصوص معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک بازدید های متعددی به همراه کارشناسان اداره ورزش و جوانان شهرستان از باشگاه های ورزشی به عمل آورده که تا حد زیادی از بروز خطا در این حوزه پیشگیری شود.

کلید واژه ها: معضل نسخه های خطرناک عطاری ها رئیس اداره نظارت بر فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل


نظر شما :