از ۱۰ قلم ۷ قلم لوازم آرایشی؛ قاچاق است

۱۶ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۲۳ کد : ۲۷۶۳۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۸۴
معاون غذا و دارو اراک؛ با بیان اینکه ایران طی سال های اخیر در مصرف مواد آرایشی رشد بالایی داشته است در عین حال گفت: بیش از نیمی از بازار لوازم آرایش کشور، کالاهای قاچاق و غیرمجاز است.
از ۱۰ قلم ۷ قلم لوازم آرایشی؛ قاچاق است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص نظارت بر آرایشگاه های زنانه و لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی استان گفت: قاچاق کالاهای سلامت محور یک و نیم میلیارد دلار است و این رقم محدود به قاچاق دارو نیست و تمام کالاهای سلامت محور را دربر می گیرد.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر بازار مصرف لوازم آرایش رشد بالایی داشته است اما اینکه عنوان می شود ایران دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی است، آمار درستی نیست البته ممکن است که در خاورمیانه دومین رشد را در سال های اخیر داشته باشیم اما رتبه دوم و هفتم ایران به لحاظ مصرف این مواد در دنیا اشتباه است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر شاهد وجود کالاهای تقلبی هستیم که برخی از برندهای معروف، هفت نوع تقلبی دارند وبه دلیل تفاوت قیمت زیاد با برند اصلی، اقشار متوسط و پایین جامعه مورد هدف هستند.
علیمرادیان افزود: در این کالاهای تقلبی برای بالا بردن کیفیت ظاهری، از مواد و رنگ های غیرمجاز استفاده می شود، چون می خواهند ارزان و فریبنده باشد و این مساله ای خطرناک است و سلامت جامعه را هدف قرار می دهد.
وی درباره فرآورده‌های آرایشی اظهار کرد: براساس مطالعات بازار در سطح جهانی، بازار فرآورده‌های آرایشی حداقل 400 میلیارد دلار است و در ایران دو و نیم میلیار دلار برآورد شده است که البته این عدد مربوط به فراورده های آرایشی است و لوازم بهداشتی، مقوله ای جداست.
 

در زمان خرید و قبل از مصرف کالاهای سلامت محور، از اصالت آنها اطمینان حاصل شود.

وی اظهار داشت: صرفاً داشتن برچسب اصالت کالا بر روی بسته بندی نشان دهنده اصل بودن کالا نیست و برای تأیید اصالت محصول باید کد ۱۶ رقمی پوشیده شده بر روی برچسب را به شماره ‪۲۰۰۰۸۸۲۲‬ پیامک کرده و در صورت دریافت جواب تائید، آن کالا واجد اصالت است.

معاون غذا و دارو خاطر نشان کرد: مواردی دیده شده، که سودجویان با الصاق برچسب‌های جعلی و یا لیبل های کالاهای مجاز دیگر بر روی محصولات غیر مجاز یا تقلبی مبادرت به فریب مشتریان می‌کنند و بارها مشاهده شده خریداران با دیدن برچسب کنترل اصالت بر روی کالا، اعتماد کرده و از روش یاد شده، استعلام نمی‌کنند که این امر منجر به بروز مشکلات و نهایتاً استفاده از کالای غیر مجاز و تقلبی با برچسب جعلی می‌شود.


 

کلید واژه ها: لوازم آرایشی و بهداشتی کالاهای قاچاق معاون غذا و دارو اراک


( ۴ )

نظر شما :