دستگاه قضا با گران فروشی و آزادفروشی دارو برخورد کند

۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۷ کد : ۲۷۸۳۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۰۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: انتظار می رود که دستگاه قضا در برخورد با گران فروشی و آزاد فروشی همکاری لازم را داشته باشد و این موارد درگیر اطاله دادرسی نشوند تا جامعه بازخورد آن را مشاهده کند.
دستگاه قضا با گران فروشی و آزادفروشی دارو برخورد کند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،سید محمد جمالیان روز شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: تقریبا حدود یک ماه است که کرونا در کشورهای همجوار از جمله عرق و عربستان و امارات آغاز شده و این سیر افزایشی به ایران و همچنین استان مرکزی نیز رسیده است، به طوری که در نیوزلند شب گذشته از جمعیت ۵ میلیون نفری ۲۹ نفر فوت شده اند که رقم بالایی است.

وی افزود: تجربه نشان داده که بعد از ورود سوش جدید کرونا، استان مرکزی یکی از استان هایی که سریعا درگیر شده و زودتر از سایر استان به رنگ نارنجی و قرمز تغییر رنگ می دهد که در حال حاضر چنین وضعیتی ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در حال حاضر وضع به گونه ای است که محدودیت ها از بین رفته و با توجه به اینکه جامعه بیش از ۲ سال درگیر این بیماری بوده، میزان خودمراقبتی نیز کاهش داشته است.

جمالیان با بیان اینکه این سویه سرعت انتقال ۶ برابری نسبت به دوره های قبل دارد، اضافه کرد: فعلا در ابتدای بیماری قرار داریم و سرعت انتقال ویروس در هفته های ابتدایی کمتر است، اما رفته رفته حالت تهاجمی گرفته و دو هفته بعد از شروع موج، تعداد بستری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: این دوره جدید بیماری، اولین دوره ای بوده که همزمان با تعداد افراد مبتلا، تعداد بستری ها نیز افزایش پیدا کرده و پیش بینی می شود طی هفته های آتی تعداد بیماران بد حال افزایش پیدا می کند، البته همچنین پیش بینی بر این است که این پیک بعد از دو ماه روند نزولی پیدا می کند و باید طوری مدیریت شود که کمترین تلفات و بستری را به همراه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در حال حاضر مردم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می توانند از خود مراقبت کنند، ادارات در شهرهای نارنجی و قرمز استفاده از ماسک را الزامی کرده و از ارائه خدمت به افراد بدون ماسک خودداری کنند.

جمالیان در خصوص بازگشت حجاج نیز بیان کرد: هر ساله با بازگشت حجاج یکسری بیماری ویروسی شدت پیدا می کند که امسال با توجه به شیوع کرونا باید مراقبت ها نیز افزایش پیدا کند و تالارها حتی الامکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را توصیه کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر واکسن در تمام مراکز جامع سلامت تزریق می شود و تاکنون گزارشی از معطل ماندن مردم ارائه نشده، در حال حاضر استقبال مردم از واکسن از آنچه پیش بینی می شد کمتر است اما مردم باید بدانند تزریق واکسن در کاهش مرگ و میر تاثیر بالایی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص طرح دارویار افزود: این طرح یک اتفاق خوب در دولت سیزدهم است که واقعی سازی قیمت دارو در آن رقم خورده ولی پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نخواهد کرد،  لذا انتظار می رود که در شهرستان ها بازرسی از داروخانه ها انجام شود. مردم در این طرح تمام داروها را با قیمت بیمه ای خریداری می کنند و پزشکان نیز در این خصوص باید همکاری لازم را انجام دهند، همچنین انتظار می رود که دستگاه قضا در برخورد با گران فروشی و آزاد فروشی همکاری لازم را داشته باشد و این موارد درگیر اطاله دادرسی نشوند تا جامعه بازخورد آن را مشاهده کند. مقرر شده اتباع بیگانه تحت پوشش بیمه سلامت باشند.

جمالیان ادامه داد: ممکن است برخی روستاها در خصوص وضعیت اینترنت برای نسخه الکترونیک با مشکلاتی مواجه باشند که البته ۳ یا ۴ روستا این مشکل را دارند لذا انتظار می رود که این مشکل رفع شود تا خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود.

وی افزود: با این طرح از قاچاق معکوس جلوگیری و مصرف دارو که در حال حاضر ۳.۵ برابر استاندارد است به حداقل می رسد، برای این طرح طی ۹ ماه اخیر همه زیرساخت ها فراهم شده است.

دکتر اسماعیلی معاون فنی مرکز بهداشت اراک نیز در این نشست گفت: در سطح استان مرکزی تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا از ۱۳۶ مورد به ۴۴۱ مورد و تعداد بستری ها از ۹ به ۴۱ مورد و سرپایی از ۱۲۷ مورد به ۴۰۰ مورد در هفته سوم نسبت به هفته دوم افزایش پیدا کرده و میزان فوتی ها نیز یک نفر بوده است‌.

وی ادامه داد: در استان مرکزی میزان بستری هفته سوم نسبت به دوم ۴.۶ برابر و سرپایی ۳.۶ برابر شده و همچنین موارد مثبت ۳.۲ برابر شده و فوتی ها ثابت بوده است.

کلید واژه ها: دستگاه قضا با گران فروشی و آزادفروشی دارو دکتر سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :