طرح دارویاری، طرح اصلاح ارتقاء دسترسی بیماران به داروها

۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۵ کد : ۲۷۸۹۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۲
مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک طرح دارویاری را یک طرح اصلاح ارتقاء دسترسی بیماران به داروها به ویژه داروهای تولید داخل و داروهایی مثل داروهای فشار خون، قلبی، داروهای اعصاب و روان و غیره برشمرد.
طرح دارویاری، طرح اصلاح ارتقاء دسترسی بیماران به داروها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر ژیلا محسنی گفت: فقط داروهای تولید داخل مشمول طرح دارویاری هستند و داروهای خارجی مشمول افزایش قیمت نمی باشند و داروهایی که به صورت OTC تهیه می شوند همچنان هم تقریباً همان قیمت باقی مانده اند و یا افزایش خیلی ناچیز داشته اند اگرچه مقرر شده است که بسیاری از داروهای OTC به لیست بیمه اضافه شوند و با تصویب شورای عالی بیمه طی دو هفته آینده تعیین تکلیف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: از روز پنج شنبه مورخ ۲۳ تیرماه سال جاری کلیه تغییر قیمت های جدید از طرف سازمان مربوطه ابلاغ و قیمت مورد تعهد بیمه های پایه همزمان و متناسب با آن اصلاح شده به نحوی که پرداختی بیماران در مقایسه با پیش از اجرای این طرح تغییری نکرده است.

وی تاکید کرد: ۳۶۶ قلم دارو و طی روزهای اخیر نیز حدود ۲۰۰ داروی ضروری و پرمصرف بیماران که تاکنون تحت تعهد بیمه های پایه نبوده‌اند تحت پوشش بیمه قرار گرفتند به نحوی که پرداختی بیماران در مقایسه با پیش از اجرای طرح باز هم تغییری نمی کنند.

محسنی یادآورشد: داروخانه های طرف قرارداد باید بدانند که مکلف هستند این اقلام را برای بیمه شدگان با درنظرگرفتن پوشش بیمه ارائه کنند؛ لذا فهرست اقلام داروهای مذکور در سایت تی تک وجود دارد و تنها مستند قیمت همان سازمان غذا و دارو یا سازمان تی تک می باشد.

وی اظهار کرد: برخورداری از پوشش بیمه‌ای دارو صرفاً برای داروهایی است که از طریق نسخه مورد تایید بیمه های پایه، تجویز شده باشند و در صورت فروش دارو خارج از چارچوب مورد تایید بیمه های پایه، افزایش هزینه دارو به عهده بیمار است.

وی تاکید کرد: ملاک قیمت دارو پس از اجرای طرح همان وب سایت رسمی غذا و دارو است و دانشگاه علوم پزشکی نظارت‌های دقیقی بر روی قیمت ها با گشت مشترک با بیمه ها و اداره کل تعزیرات استان دارد چرا که اگر خارج از این چارچوب باشد با این تخلفات احتمالی و گرانفروشی برخورد شدید و قاطعی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: داروخانه های طرف قرارداد با بیمه ها تا قبل از اینکه بروز رسانی قیمت های پایه طرح جدید تحت تعهد بیمه در سامانه فروش خود را تغییر نداده اند، حق افزایش قیمت داروها را ندارند و کلیه داروخانه ها مکلف هستند که فاکتور را به صورت مستند برای بیمار ارائه دهند.

وی در پایان افزود: به منظور بهره مندی هر چه بیشتر مردم و بیماران از مزایای این طرح، اطلاع رسانی کافی به افراد فاقد بیمه یا نسخه معتبر برای دریافت دارو از طریق بیمه باید توسط داروخانه به عنوان یک ارگان اطلاع رسانی از طرف دانشگاه صورت بگیرد.

 

کلید واژه ها: طرح دارویاری دکتر محسنی مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :