تفاوت قیمت دارو در داخل نسبت به کشورهای همسایه، باعث قاچاق می شود

۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۶ کد : ۲۸۰۸۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۳
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با انجام طرح های مختلف می توان جلوی قاچاق دارو را گرفت.
تفاوت قیمت دارو در داخل نسبت به کشورهای همسایه، باعث قاچاق می شود

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان بیان کرد: طرح جنریک یکی از طرح های مهم در نظام دارویی کشور بود که مزایای زیادی داشت و کمک کرد وابستگی نظام دارویی در کل کشور به شرکت های چند ملیتی قطع شود.

وی افزود: اما یکی از مشکلات همیشگی در کشور، پایین بودن قیمت دارو نسبت به کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه است.

وی تاکید کرد: همین امر زمینه ساز قاچاق معکوس دارو می شد بطوریکه ارزی که دولت به وارد کننده و شرکت ها میداد تا دارو با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، از طریق قاچاق از کشور خارج می شد که سعی شد با اجرای طرح هایی چون سامانه تی تک جلوی این موضوع تا حدی گرفته شد.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: تخصیص ارز ترجیهی نیز اجرا شد که شرکت با ارز نیمایی مواد اولیه را وارد کردند و باید با قیمت پایین تر دارو را به فروش می رساندند، که با عدم استقبال شرکت ها مواجه شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: راهکاری که هست حذف ارز ترجیهی بود که در دولت سیزدهم در تیر ماه این کار را اجرایی کرد که در آغاز با مشکلاتی نیز همراه است که می توان آنها را برطرف کرد.

وی افزود: در این طرح 366 قلم دارو که تحت پوشش بیمه نبودند(عمدتا داروهای کاهنده فشار خون، قند خون) و 119 قلم  او تی سی نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: یکی از دیگر مشکلات این حوزه سرانه خودسرانه مصرف دارو است که با اجرای این طرح، این میزان به شدت کاهش خواهد یافت.

دکتر علیمرادیان در پایان گفت: طرح دارویار اهداف مختلفی را مدنظر دارد که امیدواریم با همکاری مردم، داروخانه ها و شرکت های بیمه ای به بهترین نحو ممکن اجرا شود.


کلید واژه ها: تفاوت قیمت دارو قاچاق به کشورهای همسایه معاون غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :