مصرف آنتی بیوتیک‌ هیچ تأثیری بر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارد

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۰ کد : ۲۸۲۷۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۳۳
معاون غذا و دارو اراک گفت: که آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا ندارند، به همین دلیل نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزای ویروسی مصرف شوند.
مصرف آنتی بیوتیک‌ هیچ تأثیری بر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه با آغاز فصل سرما پرسش‌های بسیاری پیرامون بیماری آنفلوآنزا مطرح می‌شود، گفت: آنفلوآنزا، شایع ترین بیماری ویروسی در فصل پاییز و زمستان است. این بیماری دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند تمام رده‌های سنی از کودکان تا سالمندان را مبتلا کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، ویروس‌های آنفلوآنزا با سرفه و عطسه کردن منتشر شده و در بیشتر موارد این انتشار از فرد به فرد، از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده و تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

دکتر علیمرادیان به نشانه‌های ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هم اشاره و بیان کرد: از مهم ترین نشانه‌های ابتلا به این ویروس می‌توان به تب، بدن درد، گرفتگی عضلات، سردرد، سرفه‌های خشک، تنفس کوتاه، خستگی و بی‌حالی، آبریزش بینی، درد و سوزش گلو اشاره کرد.

او به تفاوت‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید۱۹ هم اشاره و خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا ابتدا ممکن است با داشتن نشانه‌هایی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد، اما سرماخوردگی اغلب به آرامی بروز می‌کند، در حالی که نشانه‌های آنفلوآنزا به طور ناگهانی رُخ می‌دهد.

معاون غذا و دارو با اشاره به اینکه سه بیماری آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کووید۱۹، ریشه ویروسی داشته و برخی نشانه‌های آنها شبیه هم هستند، گفت: به طور معمول کسانی که به کروناویروس مبتلا می‌شوند، یکی از نشانه‌های تب بالای ۳۸ و نیم درجه، سرفه‌های مداوم و خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، خستگی و مشکلات دستگاه گوارشی را دارند.

او ادامه داد: نشانه‌های بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ از نظر بالینی نیز تفاوت‌هایی با هم دارند، مانند اینکه تنگی نفس در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نادر بوده، در صورتی که در کرونا متداول است.

معاون غذا و دارو  همچنن در پاسخ به این سوال که آیا بیماری آنفلوآنزا انواع متفاوتی دارد؟ گفت: آنفلوآنزا با ویروس‌های خانواده «ارتومیکسو ویروس ها» ایجاد شده و به سه گروه A,B,C تقسیم می‌شوند.برخی از انواع آنفلوآنزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفلوآنزایA که به آنفلوآنزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد.

دکتر علیمرادیان اظهار کرد: کودکان و سالمندان، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم و ماداران باردار به دلیل ضعف در سیستم ایمنی و دفاعی بدن، بیش از دیگران امکان مبتلا شدن به آنفلوآنزا را دارند. 

کلید واژه ها: مصرف آنتی بیوتیک سرماخوردگی و آنفلوآنزا


( ۲۴ )

نظر شما :